Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGomez, Maria Grøtting
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:23Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111592165:70147931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019723
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan elever i videregående skole definerer det å være komfortabel med å utrykke seg muntlig på engelsk, samt hva elevene trenger fra lærerne sine for å oppnå dette. Tidligere forskning har kommet frem til at selvtillit er en essensiell del av språklæring (Nazarova og Umurova, 2016, s. 47). Det ble samlet inn data fra intervjuer med fem elever fra videregående skole for å svare på forskningsspørsmålene. LK20 har flere kompetansemål som fokuserer på kommunikasjon og selvtillit, noe som understreker viktigheten av å forstå hvordan lærere best kan hjelpe elevene sine med å utvikle selvtillit. Studien viser at begrepene selvtillit, mestringstro, vilje til å kommunisere og kommunikativ kompetanse henger sammen. Deltakerne i studien uttrykte en forståelse av begrepet selvtillit og var alle klar over hva de trengte for å bli tryggere når de snakker engelsk. Gruppearbeid var den settingen hvor deltakerne følte seg mest komfortable med å snakke engelsk. Ved å delta i gruppearbeid kan elevene bruke engelsk i et trygt miljø, noe som gir elevene gode muligheter for å videreutvikle sin engelskspråklige kompetanse.
dc.description.abstractConfident speakers: What does it take for students to become confident speakers? Previous research has found that self-confidence is a vital part of language learning (Nazarova and Umurova, 2016, p. 47). This thesis aims to answer the questions of how upper secondar students define confident speakers as well as what students need from their teachers in order to become confident speakers. Data was gathered from interviews with five upper secondar school students to answer the research questions. The LK20 has several competence aims that focuses on communication and confidence which emphasizes the importance of understanding how teachers can best help their students to develop self-confidence. The study found that the concept of self-confidence, self-efficacy, willingness to communicate, and communicative competence all connect. The participants in the study expressed an understanding of self-confidence and were all aware of what would make them more confident English speakers. It was found that the setting the participants felt most confident in is group work. By participating in group work students are able to use English in a safe environment where they can feel confident using the English language, this allows for their language knowledge to develop.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleConfident Speakers: What Does It Take for Students to Become Condifent English Speakers?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel