Identity, Culture and Literature: Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia in Norwegian upper secondary classrooms
Abstract
Denne avhandlingen undersøker hvordan lesing av flerkulturelle litterære tekster, i motsetning til andre typer tekster, kan fremme interkulturell kompetanse i norsk videregående engelskfaglige klasserom. Nærmere bestemt undersøker den hvordan Hanif Kureishis Forstads Buddha (2017) kan brukes som kilde til å undervise i interkulturell kompetanse til norske elever. Den drøfter også de sentrale delene av Læreplanen i engelsk som presentert i Fagfornyelsen fra 2020 (LK20), den nyeste revisjonen av den norske nasjonale læreplanen. Avhandlingen benytter to forskningsmetoder: en litteraturgjennomgang, for å legge grunnlaget for temaene som tas opp i diskusjonen, og en litteratur analyse av Hanif Kureishis roman The Buddha of Suburbia (2017). Litteratur analysen fastsetter de relevante aspektene ved romanen for avhandlingen.I avsluttende kapitler drøfter avhandlingen de didaktiske fordelene ved å bruke flerkulturell litteratur i videregående opplæring i Norge og vil forsøke å svare på problemstillingen. Det vil også bli fremmet forslag til videre forskning på dette temaet. Denne avhandlingen er teoribasert og kan på dette tidspunktet kun gi forslag til hvordan man kan arbeide med interkulturell kompetanse gjennom litteratur i norske klasserom. This thesis examines how reading multicultural literary texts, opposed to other types of texts, can foster intercultural competence in Norwegian upper secondary English subject classrooms. More specifically, it examines how Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia (2017) can be used as a source for teaching intercultural competence to Norwegian learners. It also discusses the central parts of the subject English curriculum, as presented in Knowledge Promotion of 2020 (LK20), the newest revision of the Norwegian national curriculum. The thesis utilizes two research methods: a literature review, to lay the groundwork for the topics that are being brought up in the discussion, and a close reading of Hanif Kureishi’s coming-of-age novel The Buddha of Suburbia (2017). The close reading establishes the relevant aspects of the novel for the thesis. In the concluding chapters, the thesis discusses the didactic benefits of using multicultural literature in upper secondary education in Norway and will try to answer the research question. There will also be a suggestion for further research on this topic This thesis is theory-based and at this point, it can only offer suggestions as to how to work with intercultural competence through literature in Norwegian classrooms.