Digital Learning - Before, During, and After Covid-19. A study on teaching methods based on digital tools in an EFL classroom in a lower secondary school in Norway.
Abstract
Denne oppgaven undersøkte hvordan Covid-19 pandemien kan ha påvirket lærernes undervisningsmetoder i engelskfaget basert på digitale verktøy. I tillegg undersøkte den hvordan fjernundervisning og digital undervisning kan ha påvirket elevenes engelsklæring. Undersøkelsen var kvalitativ. Tre engelsklærere gjennomførte et semistrukturert intervju, og deres 128 elever i 10. klasse på en videregående skole i en by i Norge gjennomførte en nettbasert undersøkelse.
Det teoretiske rammeverket for denne oppgaven tok utgangspunkt i at samfunnet vi lever i er digitalt, og det finnes argumenter for at unge i dag er digitale innfødte eller digitale innvandrere. Bruk av digitale verktøy som undervisningsmetode i et engelsk klasserom i Norge er ikke noe nytt i dag. Ikke bare er digitale ferdigheter en del av de grunnleggende ferdighetene i LK20, men det er også med på å motivere språklæring for svake elever siden tilgangen til læring gjennom digitale verktøy er mye større enn den har vært. I tillegg skal lærerne gi elevene det de trenger der de er i dag i undervisningen og møte elever fra deres virkelighet.
Forskningen i denne oppgaven viser at variasjon i engelskundervisningen er en vesentlig faktor for både elever og lærere. Da Covid-19 pandemien rammet Norge, ble alle kastet inn i en situasjon med digital fjernundervisning og læring, og den varierte undervisningen og teorien om hvor viktig det er for lærere å kunne bruke digitale verktøy som undervisningsmetode ble underbygd. Selv om denne undersøkelsen har undersøkt flere variabler om hvordan Covid-19 pandemien kan ha påvirket lærernes undervisningsmetoder og elevenes engelsklæring, gjenstår det mer teori og mer forskning om dette spesielle temaet. This thesis examined how the Covid-19 pandemic may have affected teachers' teaching methods in the English subject based on digital tools. In addition, it investigated how remote earning and digital teaching may have affected students' English learning. The survey was qualitative. Three English teachers conducted a semi-structured interview, and their 128 students in 10th grade at an upper secondary school in a city in Norway conducted an online survey.
The theoretical framework for this thesis was based on the society we live in today is digital, and there are arguments for young people today who are digital natives or digital immigrants. The use of digital tools as a teaching method in an English classroom in Norway is nothing new today. Not only are digital skills part of the basic skills in LK20, but it also helps to motivate language learning for weak students since the access to learning through digital tools is much greater than it has been. In addition, teachers must give students what they need where they are today in teaching and meet students from their reality.
The research in this thesis shows that variation in English teaching is an essential factor for both students and teachers. And when the Covid-19 pandemic hit Norway, everyone was thrown into a situation of digital remote teaching and learning, and the varied teaching and the theory of the importance for teachers to know how the digital tools can be used as a teaching method became even more important. Although this research has examined several variables on how the Covid-19 pandemic may have affected teachers teaching methods and students' English learning, more theory and more research on this particular topic remains.