BARE DRAMA? En Q-metodisk undersøkelse blant dramaelever i videregåendeskole og deres utvikling av karrierekompetanser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019740Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg forsøker i denne oppgaven å utvide forståelsen av hva karrierekompetanse kan være. Oppgavens hensikt er å belyse problemstillingen: Hvordan opplever dramaelever i videregående skole at programfagene gir rom til å utvikle karrierekompetanse? I oppgaven har jeg forsøkt å se på estetisk læring, kreativitet, personlig kompetanse som en utvidet forståelse av karrierekompetanse. Forskningsmetoden i studien er Q-metodologi. Jeg samlet inn data fra 21 elever ved vg2 og vg3 ved en videregående skole. Deltakerne sorterte 36 utsagn fra helt enig til helt uenig. Utsagnene ble utformet ut fra elevenes eget kommunikasjonsunivers. Faktoranalyse ble gjennomført med programmet KADE og frembrakte 2 ulike faktorsyn hvor det ene ble delt i to. Faktorene representerer ulike syn på hvilke karrierekompetanser de opplever at de utvikler ved å gå på dramalinja. I try to expand the understanding of what career competence may be in this thesis. The task’s aim is to answer the following thesis question: “How do Upper Secondary students of theatre experience the opportunity to develop their career competence through their programme subjects?”In this thesis I have attempted to study aesthetic learning, creativity, and personal competence as parts of an extended understanding of career competence. The research method in this study is Q-methodology. I have collected data from 21 students of year 2 and 3 (17 – 19-year-olds) of Upper Secondary school. The participants sorted 36 statements according to a scale ranging from total agreement to total disagreement. The statements were based on the students’ own universe of communication. Factor analysis was performed using the programme named KADE, resulting in two different views, where one was divided in two. The factors represent different views on what sort of career competence the student believe they develop during their education as theatre students.