Tre læreres erfaring med utforskende undervisning i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019747Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven ser på naturfaglæreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter, samt naturfagslæreres forståelse av begrepet utforskende undervisning. I arbeidet med naturfag skal elevene arbeide utforskende. De skal få et innblikk i hvordan naturfaglig kunnskap blir til, samt få kjennskap til naturfaglige metoder. Tidligere forskning viser at lærere ofte har en manglende forståelse av utforskende undervisning, samt at utforskende arbeidsmåter ikke benyttes i utstrakt grad i norske klasserom. Resultatene i denne studien viser at naturfaglærerne har utforskende arbeidsmetoder som en del av sin praksis, men at de ønsker å anvende seg av utforsking i større grad. Lærerne viser også en forståelse av hvordan støttestrukturer påvirker elevenes læring. De uttrykker at det er flere faktorer som påvirker deres didaktiske valg. Hvorav de viktigste er begrenset til planlegging og gjennomføring av utforskende aktiviteter, samt tilgang til egnede undervisningsopplegg. Lærerne ser flere positive sider med å anvende utforskende arbeidsmetoder. De trekker frem elevenes motivasjon og engasjement i faget som nøkkelfaktorer. I tillegg erfarer lærerne at elevene oppnår et større læringsutbytte hvis de arbeider utforskende sammenlignet med «tradisjonell undervisning». This master’s thesis looks at science teachers’ experience with inquiry-based science education methods, as well as science teachers’ understanding of the concept of scientific inquiry. In science, pupils shall work exploratory. They will gain insight into how science knowledge is developed, as well as gain knowledge of scientific methods. Previous research shows that teachers often lack understanding of scientific inquiry, and that inquiry based science methods are not widely used in Norwegian classrooms.The results of this study show that science teachers have exploratory methods as part of their practice, but that they want to apply it to a greater extent. Teachers also show an understanding on how support structures affect pupils’ learning. They express that there are several factors that influence their didactic choices. The main ones are limited to planning and carrying out the inquiry, as well as access to suitable teaching arrangements. Teachers see several positive aspects of applying scientific inquiry methods. They highlight the pupils’ motivation and involvement in the subject as key factors. In addition, teachers find that students achieve a greater learning outcome if they work inquiry based to “traditional teaching”