Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
Recent Submissions
-
Støttestrukturer for utforskende elevdialoger i naturfag
(Master thesis, 2024)Oppgaven utforsker hvordan støttestrukturer påvirker elevenes dialog i naturfag. Hensikten med oppgaven er å fremme utforskende samtaler i naturfagundervisningen, og rette et blikk rundt hvordan støttestrukturer kan benyttes. ... -
Kritisk lesing i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 5-10 ved Høgskolen i Innlandet 2024. Oppgaven handler om hvilke erfaringer og tanker norsklærere som underviser på ungdomstrinnet har knyttet til kritisk lesing ... -
Læreres oppfatninger av modeller og bruken av dem i utforskende samtaler i naturfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan naturfagslærere tar i bruk modeller, og hvordan de tar i bruk modeller for å få utforskende samtaler. Bruk av modeller i naturvitenskapen kan hjelpe elever med å få en dypere forståelse ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i læreverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker Israel-Palestina-konflikten slik den fremstilles i læreverkene til Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. Et tidlig funn var at konflikten ikke var inkludert i KRLE-materialet, noe som førte ... -
«Uansett hva vi som lærere sier her, hvilke forventninger vi har, hvilke regler vi har, så har det ingen betydning hvis de sier stikk mot oss hjemme.» Foreldreinvolvering i et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler foreldreinvolvering og lærernes syn på dette. Gjennom denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hvilke tanker, holdninger og opplevelser ungdomsskolelæreren har på foreldreinvolvering. ... -
«Å utfordre etablerte sannheter.» En kvalitativ undersøkelse av lærere sine tanker og refleksjoner omkring utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling har med fagfornyelsen fått økt satsning i skolesystemet. Som en rød tråd i grunnskolen, er bærekraftig utvikling satt inn både som et tverrfaglig tema, og som et kjerneelement i samfunnsfag. Skolesystemet ... -
«Det er populært å si og anta at seksualitetsundervisningen er dårlig, men det er den ikke». Eller er den det? - Seksualitetsundervisning i norsk ungdomsskole fra lærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg tanker, meninger og opplevelser lærere har av seksualitetsundervisning i ungdomsskolen. Hensikten med oppgaven er få et øyeblikksbilde på situasjonen i dag. Undersøkelsen har fokus på ... -
Å undervise for handlingskompetanse i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg begrepet handlingskompetanse i bærekraftig utvikling, og hvordan dette undervises for i skolen. I undersøkelsen er det brukt kvalitativt intervju der det er intervjuet fem lærere som ... -
Bruk av VR i modelleringsarbeid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt bruk av VR og programmet OpenBrush i møte med naturfagsundervisning, nærmere bestemt modelleringsarbeid i naturfag. I den nye læreplanen (LK20) har modeller og modelleringskompetanse samt ... -
Matematiske problemer i lærebøker på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har en teoridrevet innholdsanalyse blitt brukt for å karakterisere fordelingen av matematiske problemer (MP) i de første kapitlene i Matematikk 8, Maximum 8 og Matemagisk 8. Rammeverket som er brukt ... -
Sustainable development and indigeneity: Teachers of English in lower secondary school in Norway and their views on using indigeneity as a part of teaching sustainable development.
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker integreringen av urfolksfortellinger innenfor rammen av bærekraftig utvikling i engelskundervisning i ungdomsskolen i Norge. Etter som utdanningsreformen vektlegger de tverrfaglige temaene, ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
(Master thesis, 2024)Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Choices and beliefs of teachers in primary and lower secondary school about literature in the classroom.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av fire norske Engelsk som fremmedspråk (EFL) lærere sine valg og tanker rundt bruken av litteratur i klasserommet på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det dette innebærer helt spesifikt er ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
Bruk av film i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan og hvorfor lærere på mellomtrinnet tar i bruk ulike typer film i sin samfunnsfagundervisning. Problemstillingen er: «Hvordan og hvorfor benytter samfunnsfagslærere ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ...