Elevers refleksjoner rundt naturvitenskapens egenart og naturvitenskapelige praksiser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019748Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med dette studiet var å utforske elevers refleksjoner rundt sentrale perspektiver på naturvitenskapens egenart (NOS), og naturvitenskapelige praksiser (SI). Refleksjonene rundt NOS ble undersøkt i lys av Lederman et al. (2002) sine syv NOS-perspektiver. Videre ble elevenes refleksjoner rundt sentrale naturvitenskapelige praksiser (SI), undersøkt i sammenheng med Lederman et al. (2014) sine åtte SI-perspektiver.
Oppgaven er en kvalitativ casestudie hvor fire elever fra to 10. klasser gjennomførte et undervisningsopplegg hvor de undersøkte hvordan gjæringsprosesser påvirkes av ulike variabler. Undervisningsopplegget var basert på Science Writing Heuristic (SWH). I etterkant av undervisningen ble det foretatt semistrukturerte intervjuer basert på Lederman et al. (2002) spørreskjemaet Views of Nature of Science Questionnaire (VNOS), og noen spørsmål knyttet til undervisningsopplegget.
Datamaterialet bestod av lydopptak som ble transkribert og analysert ved bruk av det teoretiske rammeverk til Kartal et al. (2018) og Øyehaug & Dale (2022). Elevenes refleksjoner rundt NOS ble gradert til naiv, delvis og informert forståelse etter det teoretiske rammeverket. Elevenes refleksjoner rundt SI ble analysert etter hvordan disse kunne sees i sammenheng med SI-perspektivene.
Resultatene fra studiet viste at elevene hadde en gjennomgående delvis forståelse av Lederman et al. (2002) sine NOS-perspektiver, med unntak av teorier og lover der samtlige ble gradert til naiv forståelse. Videre demonstrerte to elever informert forståelse av sosial og kulturell påvirkning. I analysen av hvordan elevene reflekterer rundt SI, kom det frem at elevenes refleksjoner kunne knyttes til de fleste av Lederman et al. (2014) sine SI-perspektiver, men at forbindelsen til disse var noe uklare. The purpose of the study was to explore students' reflections on key perspectives of the nature of science (NOS), and scientific inquiry (SI). The reflections on NOS were examined in the light of Lederman et al. (2002)'s seven NOS perspectives. Furthermore, students' reflections on key scientific practices (SI) were examined in the context Lederman et al. (2014)'s eight SI perspectives.
The thesis is a qualitative case study where four students from two 10th grades completed a teaching program where they investigated how fermentation processes are affected by different variables. The teaching program was based on Science Writing Heuristic (SWH). Following the teaching, semi-structured interviews were conducted based on Lederman et al. (2002)'s Views of Nature of Science Questionnaire (VNOS), and some questions related to the teaching program.
The data material consisted of audio recordings that were transcribed and analyzed using the theoretical framework of Kartal et al. (2018) and Øyehaug & Dale (2022). According to the theoretical framework, the students' reflections on NOS were graded to a naive, partial, and informed understanding. The students' reflections on SI were analyzed according to how these could be seen in connection with the SI perspectives.
The findings from the study indicated that students had a consistent partial understanding of Lederman et al. (2002)'s NOS perspectives, except for theories and laws where all were graded to naive understanding. Furthermore, two students demonstrated an informed understanding of social and cultural influence. In the analysis of how the students reflect on SI, it emerged that the students' reflections could be linked to most of Lederman et al. (2014)'s SI perspectives, but that the connection to these was somewhat unclear.