Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLien, Henning Ravnaas
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:46Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:32980317
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019750
dc.description.abstractDenne masteroppgaven forsøker å svare på hvilken relevans de typiske bandsinstrumentene gitar, bass, trommer og piano har i skolen i dag. Masteroppgavens forskning har sitt utgangspunkt i fenomenologien, og har en kvalitativ tilnærming. Forskningen som er gjort, og dataene som er hentet ut, er gjort fra tre intervjuer med erfarne musikklærere i skolen. Dette vil si at oppgaven tar utgangspunkt i lærernes oppfatninger av bandinstrumenters relevans. Problemstillingen er som følger: «Hvilken relevans har typiske bandinstrumenter for elever i ungdomsskolen i dag»? Som nevnt tar denne oppgaven utgangspunkt i lærernes opplevelser og tanker om temaet. Disse lærerne har lang erfaring med bruk av bandinstrumenter i musikk, og jeg ønsket derfor å se hvordan de begrunner denne bruken og hva de tenker elevene føler om temaet. Viktige undertemaer som også blir utforsket sammen med problemstillingen er kjønn og interesse fra elevene. Funnene som jeg har i denne oppgaven, tyder på at bandinstrumenter gjør seg gjeldende også i dagens musikklasserom. Det kan begrunnes på flere måter, blant annet gjennom relasjon og kommunikasjonskompetanse samt mestring og motivasjon. Samtidig har det vist seg at det er flere aspekter som må ligge til grunn for at elevene skal føle undervisningen relevant og interessant. For eksempel trengs det godt nok utstyr, slik at elevene kan oppnå ett godt resultat.
dc.description.abstractThis master thesis tries to answer what relevance the typical band instruments guitar, bass, drums, and piano has in school today. The research has its base in phenomenology and has a qualitative approach. The research that has been done, and the data collected, comes from three interviews with experienced music teachers working in school. In that sense, this task looks at a teacher’s perception of band instruments relevance. The research question is as follows: “What relevance does typical band instruments have for students in junior high today”? As said, this task has its base in teachers’ perception of the research question. These teachers have long experience with the use of band instruments in music, that’s part of the reason I wished to look at how they reason this use and what they think their students feel. Important subthemes which also will be explored together with the research question is gender and interest from students. The findings I have in the master thesis, suggests that band instruments still are relevant I today’s classroom. This can be justified in several ways, for example through relation and communication skill, and the feeling of mastery and motivation. At the same time, it has turned out that several aspects have to precent for the students to feel the relevance of the teaching and find it interesting. For example, one requires “good enough” equipment, so that the students can be helped achieving a good result through tasks.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBandinstrumenters relevans i dagens skole: Etablerte bandinstrumenter i møte med digital musikk i ungdomskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel