Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEdvardsen, Esten Høgmo
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:46Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:33142320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019751
dc.description.abstractUtgangspunktet til denne studien er å undersøke kompetanse i elektrisitet for en ungdomsskoleelev som skal gå en elektrofaglig utdannelse på videregående skole. Studien er basert på fem semistrukturerte intervju av lærere fordelt på to utvalg, der to er lærere i naturfag på ungdomsskolen, og tre er lærere i elektrofag på videregående skole. Lærerne fikk spørsmål om sentrale områder i kompetanse som kunnskaper, ferdigheter og holdninger, samt andre spørsmål knyttet til deres undervisning i temaet elektrisitet. Studiens indikerer at undervisning i elektrisitet er en god mulighet til å arbeide både praktisk og elevaktivt. Dette oppgis av samtlige informanter (n=5), som en hensiktsmessig arbeidsmåte for å stimulere elevens motivasjon. Kobling av elektriske kretser og arbeid med og relatert til dette, står sentralt i informantenes forståelse av hvilke kunnskaper og ferdigheter som er hensiktsmessige. Studiens informanter viser til at elektrisitet tidvis oppfattes som et vanskelig tema, både av lærere og elever, noe som er i tråd med tidligere forskning. Det er spesielt forståelsen av elektriske begreper og matematikkregning relatert til elektrisitet som viser å være utfordrende. Elever etter endt grunnskole oppfattes av elektrofagslærerne (n=3) å ha varierende, men svake, kunnskaper, ferdigheter og holdninger knyttet til elektrisitet. To informanter oppgir at elevers kunnskaper og ferdigheter varierer, og mener at det påvirkes av faktorer som skolebakgrunn, lærerbakgrunn og bosted. Utvalget rapporterer ingen vanlige misoppfatninger hos elever fra ungdomsskolen. Innføringen av LK20 har medført at en informant blant naturfagslærerne (n=2) forventer å gjøre store endringer i sin undervisning i temaet. Hos den andre informanten i utvalget, virker ikke LK20 som en relevant påvirkning. Nøkkelord: Elektrisitet, kompetanse, kunnskaper, ferdigheter, holdninger, yrkesretting, ungdomsskole, videregående, elektrofag, naturfag
dc.description.abstractThe starting point for this study is to investigate competence in electricity for a lower secondary school student who is to attend a vocational education related to electricity in upper secondary school. The study is based on five semi-structured interviews divided into two samples, where two are science teachers in lower secondary school, and three are teachers of vocational education related to electricity at the upper secondary school. The teachers were asked questions about key areas in competence such as knowledge, skills, and attitudes, as well as other questions related to their teaching in the topic of electricity. The results indicates that teaching electricity is a good opportunity for active learning and practical teaching. This is stated by all informants (n=5), as an appropriate to stimulate the student’s motivation. Connecting electrical circuits and working with and related to this is central to the informants’ understanding of what knowledge and skills are appropriate. The study’s informants point out that electricity is sometimes perceived as a difficult topic, both by teachers and students, which is in line with previous research. It is especially the understanding of electrical concepts and mathematical calculus related to electricity that proves to be challenging. Students after finishing primary school are perceived by the vocational teachers (n=3) to have varying, but weak, knowledge, skills and attitudes related to electricity. Two informants state that students’ knowledge and skills vary and believe that it is influenced by factors such as school background, teacher background and place of residence. The informants report no common misconceptions among students from upper secondary school. The introduction of LK20 has meant that one informant among the science teachers (n=2) expects to make major changes in their teaching of the topic. The new curriculum has seemingly no relevant influence on the other science teacher. Keywords: Electricity, competence, knowledge, skills, attitudes, vocationalization, upper secondary school, lower secondary school, electrics, vocational education, science
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKompetanse for den aspirerende elektriker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel