Hvordan viser ungdomsskoleelever forståelse i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019753Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskoleelever uttrykker forståelse om et hverdagslig naturvitenskapelig fenomen i naturfag, innenfor kjemi. Det hverdagslige fenomenet om ungdomsskoleelevene undersøker er hva som skjer når koksalt (natriumklorid/NaCl) blandes i vann. Oppgavens problemstilling tar for seg hvordan elevene uttrykker forståelse om dette fenomenet, og det første forskningsspørsmålet er rettet mot hvilke måter elevene uttrykker forståelse, mens det andre forskningsspørsmålet ser på hvilke elementer elevenes tegninger består av når de skal uttrykke forståelse om NaCl blandet i vann. Studien er en kvalitativ studie som studerer ungdomsskoleelever skriftlige forklaringer og tegninger om hva som skjer når man blander NaCl i vann, og hvorfor NaCl løser seg raskere i varmt vann, enn i kaldt vann. Datamaterialet består av 10 elevsvar som er tolket, analysert og kategorisert til hvordan de uttrykker forståelse, hvilke ord og begreper som forekommer i forklaringene, og hvilke elementer tegningene består av. Resultatene viser at majoriteten av elevene uttrykker en forståelse på makronivå når de skriftlig skal forklare hva som skjer når man blander NaCl i vann. Elevenes tegninger består for det meste av de synlige elementene som kunne observeres i forsøket de gjennomførte, og elevenes uttrykte forståelse i tegning domineres av en uttrykt forståelse på makronivå. Konklusjonen i denne studien er at ungdomsskoleelever uttrykker en forståelse på makronivå når de skal forklare hva som skjer når NaCl blandes i vann, mens de uttrykker en forståelse på makro til delvis mikronivå når de skal forklare hvorfor NaCl løser seg raskere opp i varmt vann, enn i kaldt vann. I tillegg domineres elevenes tegninger av de synlige elementene i forsøket, og uttrykker en forståelse på makronivå. This master thesis addresses how lower secondary school students expresses understanding of an everyday scientific phenomenon. The everyday scientific phenomenon the students investigates is what happens when salt (sodium chloride/NaCl) is mixed in water. The thesis investigates how the students express understanding about this phenomenon. The first research question is aimed at which ways the students express understanding, while the second research question addresses which elements student drawings consist of when they express understanding about NaCl mixed in water. The study is a qualitative study that investigates lower secondary school students written explanations and drawings of what happens when you mix NaCl in water, and why NaCl dissolves faster in hot water, than in cold water. The data consists of 10 student answers that interpreted, analysed, and categorized in how they express understanding, which words and concepts that appears in the explanations, in addition to which elements the drawings consist of. The results in this study show that most of the students express an understanding at the macro level when they describe what happens when NaCl is mixed in water. The students’ drawings mostly consist of the visible elements that could be observed in the experiment they carried out. The drawings also consisted of an expressed level at the macro level. This thesis concludes with students express an understanding at the macro level when they are asked to explain what happens when mixing NaCl in water. While the students express an understanding at the macro to partial micro level when asked to explain why NaCl dissolves faster in hot water, than in cold water. In addition, the students’ drawings are dominated by the visible elements that could be observed, and the drawings express an understanding at the macro level.