Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHoel, Mailin
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:50Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:33123223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019754
dc.description.abstractMed innføringen av LK20 ble det bestemt å inkludere tre tverrfaglige temaer, deriblant det flerfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan folkehelse og livsmestring kommer til uttrykk i naturfag i LK20 og LK06, med utgangspunkt i tre følgende kategorier: kunnskaper om egen kropp, fysisk helse og psykisk helse. Læreplananalysen er basert på overordnet del, kjerneelementet «kropp og helse», inkludert kompetansemål i naturfag. Videre er funnene koblet til hvordan de to læreplanene oppmuntrer til helsekunnskap i naturfag gjennom sosiovitenskaplige problemstillinger (SSI) i opplæringen. Flere av funnene tyder på at LK06 har flere kompetansemål knyttet til de tre kategoriene, enn det LK20 har. På ungdomstrinnet i LK20 er det ingen naturfagskompetansemål som berører hverken fysisk- eller psykisk helse, til tross for at det blir nevnt i den overordnede delen av naturfag. Funnene viser også at både LK06 og LK20 legger til rette for å jobbe med folkehelse og livsmestring gjennom sosiovitenskaplige problemstillinger.
dc.description.abstractThe title of this master's thesis is: «The interdisciplinary topics Health and Life Skills in the science part og the old and new curruculum (LK06 and LK20)». With the introduction of the new curriculum (LK20), interdisciplinary topics such as health and life skills were implemented. With this assignment, I will shine a light upon how these interdisciplinary topics intertwine with Science in both the new curriculum (LK20) and the old curriculum (LK06); emphasizing three categories: Knowledge of own body, physical health, and mental health. The analysis is based on the values and principles of the core curriculum, the core element “body and health” and the competence aims in science. The data that was found through the analysis unveils how the two curriculums, old and new, encourage health literacy through socio-scientific issues in education. A plethora amount of data suggests that the old curriculum (LK06) contains more competence aims on the subject of the three emphasized categories than the new curriculum (LK20). Furthermore, the competence aims in science for students in secondary school do not include physical health or mental health, even though the topics are mentioned in the values and principles of the core curriculum. Additionally, the data shows how both LK06 and LK20 facilitate working with health and life skills through socio-scientific issues.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFolkehelse og livsmestring i naturfagsdelen av læreplanene LK06 og LK20
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel