En studie av hvordan folkehelse og livsmestring tolkes og kommer til uttrykk i skolen
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne studien var å utforske hvordan folkehelse og livsmestring beskrives i styringsdokumenter som overordnet del av læreplanen og opplæringsloven, samt hvordan dette kom til uttrykk i skolen. I studien har jeg hovedsakelig hatt vekt på psykisk helse, som en del av folkehelse og livsmestring, og jeg har undersøkt tverrfaglig samarbeid med andre profesjoner.
Studien er en kvalitativ studie basert på intervju med tre ulike aktører i skolen, og en dokumentanalyse av overordnet del av læreplanen og opplæringsloven. I forskningen min har jeg hatt en hermeneutisk tilnærming, det vil si at jeg har vært opptatt av hvordan meninger og tekster fortolkes. Studien er basert på tidligere forskning og teori som blant annet konkluderer med at utdanning og psykisk helse har en sammenheng, og at andelen av elever med psykiske vansker øker i samfunnet.
Funnene mine har jeg valgt å dele opp, en del til dokumentanalysen og en annen til intervjuene. Jeg har kategorisert intervjuene slik: lærerens mandat og ansvar for elevene, folkehelse og livsmestring, psykisk helse og samarbeid med andre profesjoner, med flere undertemaer. I funnene kommer det blant annet frem hva folkehelse og livsmestring skal handle om og hvordan de ulike rollene i skolen arbeider med temaet.
Studien konkluderer med at styringsdokumentene har en klar beskrivelse av hva temaet folkehelse og livsmestring handler om, samt hvilken kompetanse og egenskaper eleven skal sitte igjen med. Samtidig konkluderes det og med at det muligens mangler klare retningslinjer for hvordan dette skal gjennomføres i praksis, og selv om psykisk helse er noe det er fokus på i skolehverdagen er det ofte gjennom egne undervisningsopplegg. The purpose of this study “A study about how public health and life skills are interpreted and expressed in school” was to explore how public health and life skills are described in governance documents as the core curriculum and the Education Act, as well as how this was expressed in schools. In this study, I have mainly focused on mental health, as part of public health and life skills, and I have investigated interdisciplinary collaboration with other professions.
The study is a qualitative study based on interviews with three different professions in the school, and a document analysis of the core curriculum and the Education Act. In my research, I have had a hermeneutic approach, I have been concerned with the interpretation of opinions and texts. The study is based on previous research and theory which, among other things, concludes that education and mental health is connected, and that the proportion of students with mental health problems in the society is increasing.
I have chosen to divide my findings, one for the document analysis and another for the interviews. I have categorized the interviews as follows: the teacher's mandate and responsibility for the students, public health and life skills, mental health and collaboration with other professions, with several sub-topics. The findings show, among other things, what public health and life skills should be about and how the various roles in the school are working with the topic.
The study concludes that the governance documents have a clear description of what the topic of public health and life skills is about, as well as what competence and qualities the student should be left with. At the same time, it is concluded that there may be a lack of clear guidelines for how this should be implemented in practice, and although mental health is something that focused on in everyday school life, it is often through separate teaching programs.