dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Fylling, Henrik Svalheim | |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T16:17:55Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T16:17:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:111594821:33243455 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3019761 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvordan naturfaglærernes kunnskap, ferdigheter og holdninger påvirker astronomiundervisningen som gis til elevene på mellomtrinnet i grunnskolen. Bakgrunnen for valg av temaet er blant annet utdanningsmyndighetenes satsing på realfagene matematikk og naturfag de senere år, der den uttalte målsettingen har vært å øke elevenes læringsutbytte og lærernes undervisningskompetanse. Kunnskapsdepartementet fremholder at lærernes kompetanse er nøkkelen til å løfte kunnskapen hos elevene, og at gode lærere er avgjørende for at elevene skal lære og trives.
Kunnskapsgrunnlaget og relevant teori er knyttet til de utfordringene naturfaglærerne møter i astronomiundervisningen med hensyn til hvilket innhold, undervisningsstrategier og tidsbruk de tilbyr elevene på mellomtrinnet. Oppgavens problemstilling er:
Hvordan påvirker naturfaglærernes kunnskap, ferdigheter og holdninger astronomiundervisningens innhold, undervisningsstrategier og tidsbruk?
Det er benyttet en kvalitativ tilnærming i undesøkelsen. Intervjuene av fem naturfaglærere fra ulike skoler, er gjennomført ved hjelp av en semistrukturert intervjuguide. I analysearbeidet er det benyttet en abduktiv tilnærming. Med utgangspunkt i empirien fra informantenes beskrivelser i intervjuene, samt kunnskapsgrunnlaget og teorien i oppgaven har resultatene fra undersøkelsen blitt analysert, tolket og drøftet.
Studiens resultater viser at astronomi har stor relevans i naturfaget, men vektlegges lite i forhold til andre temaer i naturfag. Undervisningen foregår i klasserommet og gjennomføres med stor grad av elevaktiv læring med utgangspunkt i elevenes ståsted. Lærerne benytter varierte undervisningsmetoder. De ønsker seg mer tid til astronomiundervisning, samt mer fokus på tverrfaglig arbeid, noe som praktiseres i ulik grad på deres arbeidsplass. | |
dc.description.abstract | Summary
The purpose of this master’s thesis has been to look at how the science teachers’ knowledge, skills and attitudes affect the astronomy teaching that is given to the pupils in the 5th, 6th, and 7th grade of primary school. The background for choosing the topic is, among other things, the education authorities’ commitment to mathematics and science in recent years, where the stated goal has been to increase students’ learning outcomes and teachers’ competence. The Ministry of Education and Research emphasizes that teachers’ competence is the key to raising pupils’ knowledge, and that good teachers are crucial for pupils to learn and thrive.
The knowledge base and relevant theory are related to the challenges science teachers face in astronomy teaching with regard to the content, teaching strategies and time they offer pupils in the 5th, 6th, and 7th grade. The research question is:
How do science teachers’ knowledge, skills and attitudes affect the content, teaching strategies and time use of astronomy teaching?
A qualitative approach has been used in this master’s thesis. The interviews of five science teachers from different schools were conducted using a semi-structured interview guide. An abductive approach has been used in the analysis work. Based on the empirical data from the informants’ descriptions in the interviews, as well as the knowledge base and theory in the thesis, the results from the survey have been analyzed, interpreted, and discussed.
The results of the study show that astronomy has great relevance in science, but little emphasis is placed on other topics in science. The teaching takes place in the classroom and is carried out with a large degree of pupil-active learning based on the pupils’ point of view. Teachers use varied teaching methods. They want more time to teach astronomy, as well as more focus on interdisciplinary work, which is practiced to varying degrees in their workplace. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Naturfaglærernes påvirkning på astronomiundervisningen | |
dc.type | Master thesis | |