Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPettersen, Kari Holm
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:57Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:33148089
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019763
dc.description.abstractI denne oppgaven delte fem matematikklærere i ungdomsskolen sine oppfatninger knyttet til undersøkende matematikkundervisning, gjennom semistrukturerte intervjuer. Disse intervjuene ble analysert og presentert som funn. Videre ble funnene drøftet i lys av tidligere forskning og teori, for å kunne gi svar på oppgavens problemstilling: Hvilke oppfatninger har fem ungdomsskolelærere i matematikk om undersøkende matematikkundervisning? Matematikklærerne har ulike oppfatninger om hvordan undersøkende matematikkundervisning gjennomføres i praksis. Den første oppfatningen om tilnærmingen er at den strekker seg over en hel undervisningstime og står i motsetning til tradisjonell tavleundervisning. Den andre oppfatningen er at undersøkende matematikk er en oppgavetype eller aktivitet, som kan benyttes i kombinasjon med tradisjonell tavleundervisning. Alle matematikklærerne har en positiv oppfatning om undersøkende matematikkundervisning og tror det kan utvikle en relasjonell- og begrepsmessig forståelse hos alle elever, uavhengig av nivå. Likevel vil flere av matematikklærerne fortsette å anvende tradisjonell tavleundervisning. Den første årsaken rettes mot at undersøkende matematikkundervisning er krevende å planlegge. En annen årsak rettes mot trygghet, blant annet knyttet til vaner og foreldres holdninger til tilnærmingen. Noen mener også at elevene har godt av å pugge litt og tradisjonell tavleundervisning tillater dette. Matematikklærerne som har opparbeidet et godt samarbeid, har utviklet mer kunnskap knyttet til tilnærming og anvender den i større grad. Dermed er et godt lærersamarbeid avgjørende for en vellykket implementering av undersøkende matematikkundervisning.
dc.description.abstractThe title of this master thesis is: Five mathematics teachers’ beliefs about inquiry-based teaching in mathematics. In this thesis five junior high school mathematics teachers shared their beliefs regarding inquiry-based teaching in mathematics, through semi-structured interviews. These interviews were analysed and presented as findings. Furthermore, the findings were discussed in the light of previous research and theory, to provide an answer to the thesis’ research question: What beliefs do five junior high school mathematics teachers have about inquiry-based teaching in mathematics? The mathematics teachers have different beliefs on how inquiry-based mathematics is carried out in practice. The first view is that inquiry-based teaching in mathematics is an approach that extends over an entire teaching hour and contrasts with the traditional textbook approach. The second view is that it is a type of task or activity, which can be used in combination with the traditional textbook approach. All mathematics teachers have positive views of inquiry-based teaching in mathematics. They trust it can develop a relational and conceptual understanding for all students, regardless of their learning level. However, several of the mathematics teachers continues to use the traditional textbook approach. The first reason is that inquiry-based lessons are demanding to plan. Another reason is related to comfort, such as habits and parents' attitudes to the approach. Some also believe that students benefit from practice and the traditional textbook approach allows that. The mathematics teachers who have a good collaboration with each other have developed more knowledge related to the approach and practice it to a greater extent. Thus, a good collaboration between teachers is crucial for a successful implementation of inquiry-based teaching in mathematics.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFem matematikklæreres oppfatninger om undersøkende matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel