Samarbeidslæring i kroppsøving
Abstract
Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke holdningen til en gruppe lærere, ovenfor grunntankene i den pedagogiske undervisningsmodellen Cooperative Learning.
For å svare på problemstillingen ble det gjennomført en intervensjonsperiode som strekte seg over 5 uker. Både før og etter intervensjonen ble lærernes holdning til Cooperative Learning kartlagt, gjennom en spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen ble også besvart av en annen gruppe lærere på samme skole, som fungerte som kontrollgruppe. I etterkant av den siste spørreundersøkelsen, ble det gjennomført semistrukturterte intervjuer, med lærerne i intervensjonsgruppen. Dette var for at jeg skulle få en dypere forståelse for deres holdninger ovenfor grunntankene i Cooperative Learning.
Funnene i denne studien indikerer at lærerne i intervensjonsgruppen var positive til Cooperative Learning ved oppstart. I etterkant av perioden ble denne positiviteten forsterket, gjennom intervensjonen. Ved bruk av den pedagogiske modellen økte lærerens bevissthet rundt formålet med faget, noe som igjen vil øke læringsutbytte hos elevene. Ved at elevene får samarbeide i mindre grupper, får elevene jobbe i et mer inkluderende og mestringsorientert læringsmiljø. Prosjektet har utviklet min undervisningspraksis og forhåpentligvis kunne inspirere andre til å utforske grunntankene til Cooperative Learning som pedagogisk modell. The purpose with this study was to explore how an intervention-period would affect a group of teachers, above the basic ideas of the pedagogical teaching model Cooperative Learning.
To answer the purpose for this study, an intervention over five weeks was carried out. Before and after the intervention, the teachers attitude towards Cooperative Learning were mapped out through a survey. The survey was also answered by another group og teachers at the same school, who acted as a control group. Following the last survey, semi-structured interviews were conducted with the teachers from the intervention group. This was done so I could get a better understanding of their attitudes towards the basic ideas of Cooperative Learning.
The findings of this study indicates that the teachers in the intervention group were positive to Cooperative Learning at the start. After the period, this positivity was reinforced, through the intervention. By using the pedagogical model, the teacher’s awareness of the purpose of the subject increased, which in turn will increase the learning outcome for the students. By allowing students to collaborate in small groups, students get to work more inclusive and mastery-oriented learning environment. The study has developed my teaching practice and hopefully it will inspire others to explore the basic ideas og Cooperative Learning as a pedagogical model.