Operasjonalisering av kjønn i musikk i LK20: En kvalitativ intervjustudie med musikklærere i ungdomsskolen.
Abstract
Denne masteroppgaven løfter frem hvordan fire musikklærere operasjonaliserer kjønn, og hvordan dette kan påvirke elevenes læringsmuligheter. Den utforsker også mulige tilnærminger for å motvirke negative påvirkninger. Grunnlaget for denne oppgaven er mitt forhold til temaet. Jeg har lenge vært interessert i hvordan kjønn gir så store utslag for hvordan elever velger og hvordan de både samarbeider og oppfører seg. Formålet til oppgaven er å gi et oppdatert bilde på hvordan musikklærere forholder seg til og praktiserer kjønn i LK20. Oppgaven vil utforske hvordan musikklærere planlegger og håndterer kjønn i undervisning og hvilke erfaringer de har om kjønn. Dette danner noe av materialet som skal svare på problemstillingene «Hvordan blir kjønn operasjonalisert av musikklærere i ungdomsskolen? Og hvordan kan dette påvirke elevenes læringsmuligheter?»
Det teoretiske rammeverket inneholder kjønn i tidligere læreplaner, empiri på elevers valg knyttet opp mot kjønn i musikk og kjønnets påvirkning på elever. Avhandlingene til Silje Valde Onsrud og Gro Anita Kamsvåg har vært svært sentrale. I forbindelse med kjønn i tidligere læreplaner, så vil arbeidet til Åse Røthing og Elisabeth Bjørnestad belyse mye av dette.
Studiens hovedfunn viser at lærerne oppfatter LK20 som eksplisitt likestilt og kjønnsnøytral. Det viser seg derimot at hvordan de operasjonaliserer læreplan ikke er full så likestilt og kjønnsnøytral. Dette ser i mitt materiale ut til å henge sammen med musikklæreres eget kjønn og musikalske preferanser. Kjønn virker i tillegg å være et snevert tema for noen. De forskjellige praksisene som gjøres sammenlignet med kjønn gir utslag for elevenes læringsmuligheter. Gutter har ikke alltid like muligheter for læring som jenter, det samme gjelder i motsatt rekkefølge. Opphavet for dette er flere faktorer som aktivitet, læreren, planlegging, ytre faktorer, holdninger og mer. I tillegg drøftes tilnærminger som kan gjøres ved forskjellige utfordringer rundt kjønn. This master’s thesis highlights how four music teachers operationalize gender, and how this might impact students’ learning opportunities. It also explores possible approaches to counteracting negative influences. The basis for this thesis is my relationship to the topic. I have been interested in the impact of gender on students’ choices, collaboration and behavior. The purpose of the thesis is to give an updated picture of how music teachers relate to gender in LK20. How music teachers plan and handle gender in teaching, and what experiences they have about gender. This forms some of the material that will answer the following two research questions. “How is gender operationalized by music teachers in upper secondary school? And how can this impact students learning opportunities?”.
The theoretical framework is based on previous theoretical and empirical material. This includes gender in previous curricula, empirical data on students’ choices related to gender in music and the influence gender has on students. The dissertations of Silje Valde Onsrud and Gro Anita Kamsvåg will be very central. When it comes to gender in previous curricula, the work of Åse Røthing and Elisabeth Bjørnestad will shed light on much of this.
The main findings of the study show that teachers perceive LK20 as explicitly gender equal and gender neutral. It turns out, however, that the operationalization of LK20 is not quite as gender equal and gender neutral. In my material, this seems to be connected to music teachers’ musical interests and their gender. Gender also seems to be a narrow topic for some. The different gender practices impact students learning opportunities. Boys do not always have the same opportunities for learning as girls, and the same applies in a reversed order. The relates to several factors such as activity, teacher planning, external factors, attitudes and more. In addition, I will discuss alternative approaches to gender challenges in the music classroom.