Læreres perspektiv på inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige barn
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteravhandlingen er inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever fra et lærerperspektiv. Dette har blitt undersøkt for å se nærmere på hvordan lærere selv oppfatter de to begrepene, og hvordan de påvirker hvordan de legger opp ulike aktiviteter.Dataen som har blitt brukt for avhandlingen har blitt hentet inn gjennom en kvalitativ metode. Avhandlingen bygger på et induktivt design og de innhentede dataene har lagt styringen for teorien. Det har vært fire separate og inngående intervjuer med ulike lærere, med ulik erfaring i skolen. Alle informantene har fullført grunnskoleutdanning, og har kompetanse på feltet. Intervjuene ble gjennomført rundt årsskiftet 2021 og 2022 med et lite opphold mellom de to skolene.
De gjennomgående resultatene vil bli grundigere presentert i avhandlingen, men et overblikk på disse handler om hvordan erfaringen spiller inn på hvordan lærerne arbeider i timen. Samt hvilke resurser de har og benytter seg av. I likhet med tidligere forskning trekkes også samarbeidet med hjemmet frem, og hvordan dette fungerer både positivt og negativt.
Formålet med denne avhandlingen er å prøve å skapet et bilde av hvordan disse fire informantene opplever inkludering og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever. Samt et forsøk på å kunne utarbeide flere gode løsninger for fremtiden. The theme of this master's thesis is the inclusion and recognition of minority language students from a teacher's perspective. This has been investigated to look more closely at how teachers perceive the two concepts, and how these two affect how they set up different activities.The data that has been used for the thesis has been obtained through a qualitative method. The thesis is based on an inductive design and the data obtained has set the groundwork for the theory. There have been four separate and in-depth interviews with different teachers, with different experiences in school. All the informants have completed primary school education, and have competence in the field. The interviews were conducted around the turn of the year 2021 and 2022 with a short delay between the two schools.
The general results will be presented in more detail in the thesis, but an overview of these is about how experience affects how teachers work in class. As well as what resources they have and use. Like previous research, the collaboration with the home is also highlighted, and how this works both positively and negatively.
The purpose of this thesis is to try to create a picture of how these four informants experience the inclusion and recognition of minority language students. As well as an attempt to be able to prepare several good solutions for the future.