Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNess, Tina Haugerud
dc.date.accessioned2022-09-20T16:18:02Z
dc.date.available2022-09-20T16:18:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111594821:32199016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019769
dc.description.abstractTittelen på denne masteroppgaven er «Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn», og følgende problemstilling er drøftet: Hvordan opplever mellomtrinnslærere at de møter elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn? Læreren sin rolle er derfor sentral i forskningen, og for å drøfte problemstillingen er det gjennomført kvalitative intervjuer med mellomtrinnslærere. Resultatene fra studien indikerer at lærere har som mål å møte elevene med åpenhet, aksept og anerkjennelse. Det å inkludere alle er derfor viktig, og gode relasjoner er sentralt i dette arbeidet. Samtidig må læreren benytte seg av sitt profesjonelle skjønn da tematikken som adresseres i denne studien kan være kompleks, og vanskelig møte i praksis. Dette belyser viktigheten av studien, og kommer til synet i forskningen blant annet i måten begrepene omtales på. På tross av at informantene er enige om at elevene bør møtes med åpenhet og aksept finner også studien eksempler som viser at lærerne har ulike innfallsvinkler i måten de møter elevene på, og dette drøftes i lys av lærerprofesjonaliteten. Et annet sentralt funn er at informantene oppgir at de underviser om tematikken spontant og hyppig. Det er derfor tatt opp til drøfting hvordan denne undervisningen gjennomføres, og kan oppfattes av elevene. Et kompetansemål i samfunnsfag er også diskutert i studien, og informantene er uenige om hvilken kompetanse det er viktigst at elevene sitter igjen med. Studien finner både likheter og ulikheter mellom hvordan lærere forklarer at de møter elevenes identitetsutvikling. Utgangspunktet om åpenhet, aksept, anerkjennelse og gode relasjoner står likevel sterkt, og er et fint mål for lærerprofesjonen.
dc.description.abstractThe title of this master thesis is “Teachers’ encounters with pupils’ identity formation related to gender and sexuality”, and the paper is based on the following question: How do teachers at the upper primary level experience their encounters with pupils’ identity formation related to gender and sexuality? The teacher is hence a central focus in the research, and qualitative interviews among teachers at the upper primary level are completed in order to discuss the topic question. The results of this study indicate that teachers’ goal is to meet their pupils with openness, accept and recognition. It is hence important to include everyone, and valid relations are central when it comes to this. At the same time, the teachers must take their professionality into consideration as the topics in this study can be complex and difficult to encounter. This highlights the importance of this study, and this fact is for example presented among the informants when they discuss the concepts of this study. Even though the informants agree that the encounter with the pupils should be based on openness and accept, the study presents examples where the informants have different approaches when encountering with the pupils. This is further discussed and linked to teachers’ professionality. Another central finding in the study is that the informants states that they teach the topic spontaneously and frequently. The implementation of the teaching, and how this can be perceived by the pupils, is therefore discussed. A competence aim in social studies is also debated in this study, and the informants disagreed on what kind of competence the pupils should develop when it comes to these topics. This study finds both similarities and differences when it comes to how the informants explain that they encounter with pupils’ identity development. Still, the principles of openness, accept, recognition and valid relations are important, and a valid goal in teachers’ profession.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel