Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBog, Solveig Emelie
dc.date.accessioned2022-09-26T16:10:14Z
dc.date.available2022-09-26T16:10:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111740027:69343414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021417
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det innført et nytt læreplanverk i Norge, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). I dette læreplanverket ble det innført tre nye tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap. Begrunnelsen for å innføre disse temaene var at man mente at noen utfordringer i samfunnet er så store at løsningene ikke finnes i enkelte fag, men må jobbes med det på tvers av fag (jfr. Ludvigsen-utvalgets NOU 2015: 8). Formålet med studien min har vært å undersøke om læreplanen legger til for at elevene får den opplæringen i de tverrfaglige temaene i Overordnet del av læreplanverket skisserer – nemlig at disse temaene skal prioriteres fremfor andre tema, og at det skal foregå gjennom en tverrfaglig satsning. I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt i hvor stor grad de tre tverrfaglige temaene i LK20 har gitt læreplanverket et nytt innhold sammenlignet med den forrige læreplanen, LK06. For å finne svaret har jeg blant annet benyttet kvalitativ dokumentanalyse og kvantitativ tilnærming for sammenligning og systematisering av dataene. Ifølge den overordnede delen av læreplanverket skal målet for det elevene skal lære om de tre tverrfaglige temaene komme til uttrykk i kompetansemålene i de enkelte læreplanene for fag (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 12). Min undersøkelse viser imidlertid at nesten alle kompetansemålene i LK20 er like kompetansemålene i LK06. Et annet interessant funn er at innholdet i kompetansemålene er skrevet på en så pass generell og allmenn måte, at det er vanskelig å se noe spesifikt om de tverrfaglige temaene. Jeg mener at dette vitner om at innholdet i læreplanen – som ofte kalles Fagfornyelsen – ikke har fått den fornyelsen som man kunne forvente. Tidligere forskning (blant annet Andreassen og Tiller, og Theo Koritzinsky) viser likevel at LK20 har potensialer for å kunne gi en åpen og tverrfaglig opplæring, men at dette i stor grad avhenger av lærerne og i hvilken grad de tar bevisste valg i undervisningen. De må dessuten samarbeide på en forpliktende måte for å sikre en ekte tverrfaglighet på tvers av skolefag.
dc.description.abstractIn the fall of 2020 Norway introduced a new curriculum, LK20. The new curriculum included three new interdisciplinary topics: sustainability, health and life skills and democracy and citizenship. The reason for introducing these topics is that it was thought that some challenges in society are so great that the solutions do not exist in single subjects but must be worked on across disciplines (cf. the Ludvigsen Committee's NOU 2015: 8). The purpose of my study has been to investigate whether the conditions are right for the students to receive the training in the interdisciplinary topics that are described in the General part of the curriculum – namely that these are topics that should be prioritized over other topics, and that it should take place an interdisciplinary focus on these issues. In this research project, I have investigated the extent to which the three interdisciplinary themes in LK20 have given the curriculum a new content compared with the previous curriculum, LK06. To find the answer, I have, among other things, used qualitative document analysis and a quantitative approach for systematizing the data. According to the General part of the curriculum, the goal for what the students are to learn about the three interdisciplinary topics are expressed in the competence goals in the individual curricula for subjects (Kunnskapsdepartementet, 2020, p. 12). However, my research shows that almost all the competence goals in LK20 are the same as the competence goals in LK06. Another interesting finding is that the content of the competence goals is written in such a general and general way that it is difficult to see anything specific about the interdisciplinary topics. I believe that this testifies to the fact that the content of the curriculum has not received the renewal that one might expect. The new curriculum is also called the Subject Renewal (Fagfornyelsen) - precisely because the purpose was to renew the subjects. Previous research (including Andreassen and Tiller, and Theo Koritzinsky) nevertheless shows that LK20 has the potential to provide open and interdisciplinary training, but that this largely depends on the teachers and the extent to which they make conscious choices in teaching. They must also work together in a binding way to ensure a true interdisciplinarity across school subjects.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleNy læreplan, nye tema, nytt innhold… eller?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record