Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLafton, Tove
dc.contributor.authorLaski, Alona Krieken
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-10-12T12:05:28Z
dc.date.available2022-10-12T12:05:28Z
dc.date.created2021-07-03T15:40:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationUNIPED. 2021, 44 (2), 94-103.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025604
dc.description.abstractArtikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning.Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger,kommunikasjon, opplevelser og læring igangsettes hos deltagerne. Med utgangspunkt i fortellingsmontasjerutviklet fra dokumentasjon av egen undervisning, diskuterer vi hvordan et dramaturgisk perspektiv kan bidratil å analysere narrativene. Praksis ved og tenkning om studentlæring utfordres, og ideer om hvordan kunnskaps-prosesser oppstår i rommet mellom teori, praksis, lærer og student revitaliseres. Avslutningsvis diskuterer viimplikasjoner funnene kan ha for universitetspedagogikken, med særlig henblikk til betydningen av å forske påegen undervisningspraksis.en_US
dc.description.abstractAbstract This article examines whether a dramaturgical perspective can lead to a broader understanding of active learningin higher education. The pedagogical and practical task of both the dramaturge and the educator is to transferspecialist content into actions, communication, experiences and learning together with their audiences. Focusingon narratives from our own teaching praxis, we discuss whether or not there is potential in analysing these narrativesthrough the application of a dramaturgical vocabulary. Practices and conceptions of active learning are challengedand renewed at the same time as we revitalise ideas around how knowledge processes arise in the interspace betweentheory, practice, teacher and student. To conclude, we discuss the implications our findings might have foruniversity pedagogy, with a particular view to the importance of examining one own teaching practices.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-02
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectstudentlæringen_US
dc.subjectdramaturgiske perspektiveren_US
dc.subjectnarrativ forskningen_US
dc.subjectunderviserrollenen_US
dc.subjecthøyere utdanningen_US
dc.subjectstudent learningen_US
dc.subjectdramaturgical perspectiveen_US
dc.subjectnarrative inquiryen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.titleAktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiseren_US
dc.title.alternativeActive learning here and now, but what about the future to come? Dramaturgical perspectives on the teacher role in meaning making processesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber94-103en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2021-02-02
dc.identifier.cristin1920191
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal