Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHansen, Bjørn-Erik Pritzlaff
dc.date.accessioned2022-10-26T16:10:12Z
dc.date.available2022-10-26T16:10:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121669739:32246246
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028477
dc.description.abstractI denne avhandlingen har jeg ønsket å finne ut i hvilken grad undervisningen i bærekraftig utvikling i samfunnsfag på ungdomstrinnet bidrar til danning og kritisk tenkning. Ved å fokusere mitt teorigrunnlag på den kategoriale dannelsesteorien til den tyske didaktikeren Wolfgang Klafki og tanken om kritisk tenkning. Samt å se prosessen gjennom den sosiokulturelle læringsteorien har jeg dannet meg et solid grunnlag for å ta fatt på en drøfting. Gjennom empiri innsamlingen har jeg benyttet to metoder, spørreundersøkelse og intervjuer. Ved det forklarte teorikapitlet og denne metoden har jeg gjort mine tolkninger, som danner min begrunnelse på problemstillingen min. Noe av det jeg har funnet ut er at oppmerksomheten som bærekraftig utvikling har fått den i den nye læreplanen fra 2020, er noe som gjenspeiler samfunnet. De unge har virkelig bestemt seg for å ta grep, for å få en bærekraftig fremtid. Gjennom utdanningen i skolen skal de opparbeide seg ulike kompetanser og ferdigheter som skal hjelpe dem på veien for et bærekraftig samfunn. Skolen skal oppleves som et springbrett for elevene som skal ta sats ut i den virkelige verden, skillet mellom skolen og virkeligheten skal brytes ned. Og kunnskapsbyggingen i utdanningen skal være virkelighetsnært og nyttig for elevene. Ved en tanke om en gjennomsyret hverdag bestående av bærekraft, skal elevene få fremtidstro, kreative evner, ny kunnskap og opparbeide seg system og kritisk tenkning. Dannelsen skjer i stor grad gjennom denne undervisningshverdagen, og elevene skal ta del i denne dannelsen selv. Bærekraftig utvikling virker som å ha kommet for å bli i skolen og samfunnet. Men for en bærekraftig fremtid så kreves det ennå hardt arbeid, og en videre utvikling av utdanningen innenfor emnet.
dc.description.abstractIn this master thesis I will investigate the cross curricular topic “sustainable development” and how this topic is taught. The cross curricular topic is part of the curriculum and is taught throughout secondary school. I have focused my research on how the cross curricular topic “sustainable development” in social studies can assist students in the process of “bildung” (education and knowledge needed to take active part in society), a hope to be more sustainable, and help students to preform critical thinking. Throughout my research I have found that the focus on sustainable development in the curricula mirrors the youth present in today’s society. The school should also provide the knowledge and skills required to live and take sustainable choices. When using relevant examples and differentiated methods when working with sustainable development, the students are able to acquire attitudes that promote a sustainable lifestyle and future. In conclusion, the school’s attitude towards the cross curricular topic “sustainable development” will give the students the opportunity to develop new knowledge that can contribute to society and the environment in a positive manner for future generations.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBærekraftig utvikling i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record