Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLognsli Frydenlund, Simen
dc.date.accessioned2022-11-08T17:10:11Z
dc.date.available2022-11-08T17:10:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121669739:32245642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030749
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen er undervisning om 22. juli-terroren. Hovedproblemstillingen som ligger til grunn for oppgaven omhandler lærere på ungdomstrinnet sin måte å undervise om 22. juli på. Fokuset i denne studien har ligget på metoden som blir brukt fremfor hva som blir undervist. Metoden for hvordan det blir undervist blir undersøkt fra det overordnede grunnlaget for valg av metode, til den spesifikke vinklingen som lærerne velger å bruke for undervisningen. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven omhandler undervisning i utfordrende tematikk og kontroversielle temaer. Det er vanskelig å undervise i utfordrende tematikk, og kontroversielle temaer er noe som kan betegnes som dette. Denne oppgaven problematiserer i teoridelen undervisningen i blant annet 22. juli og ser på hva som kan gjøres for arbeidet med slik tematikk. Hovedfunnene i oppgaven er at lærere synes det er utfordrende å undervise i tematikken, men at det er enighet om at det er viktig. Metodene som er brukt er i stor grad diskusjoner, men også ekskursjon er en del av hovedfunnene. Intervjuene i studien viser at å ta forebygging av ekstreme holdninger som overordnet perspektiv er den metoden innenfor tematikken som er mest fremtredende hos informantene. Et annet funn som er gjort i denne studien er at rammefaktorene spiller inn på hvordan lærerne underviser. Dette omhandler da en ny læreplan og hvordan den enkelte skolen legger til rette for undervisningen. Der skolen legger til rette for et større prosjekt, vil metodene endres.
dc.description.abstractThe topic of this master's thesis is teaching about the 22. July terror. The main problem that forms the basis of the thesis deals with the way teachers at the secondary level teach on 22. July. The focus in this study has been on the method that is used rather than what is taught. The method of how it is taught is examined from the overall basis for the choice of method, to the specific angle that the teachers choose to use for teaching. The theoretical basis for the thesis deals with teaching challenging and controversial topics. It is difficult to teach challenging topics, and controversial topics are something that can be described as this. In the theory part, this thesis problematizes the teaching on, among other things, 22. July and looks at what can be done for the work with such themes. The main findings in the thesis are that teachers find it challenging to teach the subject, but that there is agreement that it is important. The methods used are mainly discussions, but field trips are also part of the main findings. The interviews in the study show that taking prevention of extreme attitudes as an overall perspective is the method within the topic that is most prominent among the informants. Another finding made in this study is that the framework factors influence how the teachers teach. This then deals with a new curriculum and how the individual school facilitates teaching. Where the school facilitates a larger project, the methods will change.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title22. juli, en ny plass i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel