Karriereveiledning i en transformasjon
Abstract
Sammendrag
Hensikten med min forskning i dette prosjektet er å få økt kunnskap om hvordan karriereveiledning bidrar for veisøker i en prosess med å skaffe seg arbeid. Jeg er ute etter veisøkers egne subjektive opplevelser av å være i en transformasjonsprosess som er forårsaket av en nedbemanning, oppsigelse eller omorganisering internt i en bedrift eller organisasjon. I en transformasjonsprosess har veisøker gjennomført karriereveiledning. Jeg har vært ute etter opplevelser som kan gi kunnskap til karriereveiledningsfagfeltet, og kanskje benyttes videre for utøving av karriereveiledning med fremtidens veisøkere i en tilnærmet transformasjonsprosess. Min problemstilling for prosjektet er «Hvordan opplevde veisøker at karriereveiledning bidro i en transformasjon fra å være arbeidssøker til å skaffe arbeid?» Jeg har valgt et kvalitativ forskningsdesign for mitt prosjekt og jeg ha valgt å intervjue seks informanter som har gjennomført karriereveiledning i forskjellig kontekst i Norge. I bearbeiding av min analyse og av mitt forskningsmateriell har jeg valgt å benytte Tjora sin stegvis-deduktiv- induksjon SDI – analysemodell. Etter bearbeidelsen av analysen satt jeg igjen med tre hovedtema; fra overgang til transformasjon, karriereveiledning og kompetansebevissthet. Temaene fra analysen drøfter jeg opp mot ulike valgte teoretiske modeller, teori og tidligere forskning innen fagfeltet. Resultatet fra forskningen viser blant annet at veisøkere opplever å få støtte og en sparringspartner gjennom karriereveiledning i en usikker og krevende transformasjons prosess som arbeidssøker. Videre resultater viser også at veisøker blir mer bevist sin egen kompetanse og identitet gjennom dialog og samhandling over tid, gjennom narrativ – karriereveiledning. Jeg har også på bakgrunn av mine funn utviklet «den hermeneutiske kompetansebevissthets spiralen». Spiralen illustrerer noe som aldri tar slutt, men som stadig utvikles og vokser. Modellen beskriver hvordan veisøker utvikler i dialog og samhandling med karriereveileder sin meta-narrativ gjennom selvfortellinger. Hver enkelt selvfortelling utvikler en narrativ – identitet. Narrativ identitet er å gi en forklaring på hvordan individet kommer til å forstå seg selv ved fortelle historien som beskriver dem selv. Avslutningsvis i prosjektet ser jeg på resultatene og videre forskning. Oppsummert så viser mine funn at mine informanter opplevde at karriereveiledning bidro i en situasjon hvor man er arbeidssøker, og skal skaffe arbeid. Videre forskning så anbefaler jeg å forske på tema «å være aktør i eget liv» i en overgang eller transformasjon.Søkeord; Karriereveiledning, transformasjon, kompetansebevissthet, meta - narrativ, narrativ -identitet, konstruktivistisk, sosialkonstruktivistisk Summary
The purpose of my research in this project is to gain increased knowledge about how career guidance contributes to jobseeking for individuals in a process of obtaining work. I’m researching a person’s own subjective experiences of being in a transformation process that is caused by downsizing, dismissal or reorganization within a company or organization. In the transformation process a person has completed career guidance. I have been researching for experiences that can contribute with knowledge to the career guidance field, and might be usefull for further practice of career guidance for persons in an similar transformation processes. My thesis is: "How did a person experience career guidance as a contributing factor during the transformation process from being a job seeker to finding work?» I have chosen a qualitative research design for my project, and I have chosen to interview six person’s who have completed career guidance in different contexts in Norway. In processing my analysis of my research material, I have chosen to use Tjora's SDI - analysis model. After processing the analysis, I was left with three main topic; from transition to transformation, career guidance and competence consciousness. I further discuss the topics from the analysis against various selected theoretical models, theory and previous research within the field.The result of the research is that jobseekers experience receiving support and guidence through a convesation partner in carrer counseling. This is guidance and support in an uncertain and demanding transformation process as a job seeker. Further results shows that a person becomes more conscious of their own competence and identity. This si through dialogue and interaction, over time, through a narrative - career counseling approach. Based on my research I have developed «the hermeneutic competence consciousness spiral". A person develops his meta-narrative and narra – identity through dialogue and interaction. At the end of my thesis I gather my results and suggest areas of further reasearch.
Keywords; Career guidance, transformation, competenceconsiouesness, meta-narrativ, narra-identity, constructivism, social constructivis