Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorIsaksen, Aurora Johanne
dc.date.accessioned2022-11-12T17:10:20Z
dc.date.available2022-11-12T17:10:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121669739:32998991
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031505
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette studiet analyserer et eksisterende datamateriale fra et avsluttet forskningsprosjekt Augmented Reality in mathematics: Enhancing pupils´ everyday school lives ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar (Sombye et al., 2022). Masteroppgaven tar utgangspunkt i at informantene sine oppfatninger kan analyseres utfra et fenomenologisk vitenskapsteoretisk perspektiv og kvalitativ forskningsmetode (semi-strukturert intervju). Resultatet av analysen ble diskutert opp mot tidligere forskning og relevant teori. Hensikten med masteroppgaven er å belyse problemstillingen: Hvilke oppfatninger har tre lærere om hvordan den digitale læringsressursen Wittario kan brukes i matematikkundervisningen på mellomtrinnet? Informantene uttrykte ulike oppfatninger om bruk av Wittario i matematiske undervisningskontekster innenfor kategoriene «fysisk aktivitet», «grupper», «variert undervisning» og «tekniske utfordringer». Noen sentrale funn fra studiet er at flere av informantene anså Wittario som et «godt» supplement for å variere undervisningen, tilrettelegge for fysisk aktivitet og engasjere elevene. Samtidig vektlegge alle informantene gruppesammensetningen av elever som en viktig faktor, som kan påvirke elevene sin deltakelse i undervisningsaktiviteten. Andre sentrale funn var at informantene hadde ulike oppfatninger knyttet til Wittario som en mulig læringsressurs i matematikkundervisningen. I denne sammenhengen ble det vist til utfordringer og muligheter knyttet til Wittario sin utforming av for eksempel oppgaver (bilde-, Augmented Reality-, flervalgsoppgaver osv.), og tekniske feil ved besvarelse av oppgave. Avslutningsvis ble resultatene diskutert utfra teori og forskning om Domanis of Mathematical Knowledge for Teaching (Ball et al., 2008) og The Game Network Analysis Framework (Foster & Shah, 2015a), og konkludert.
dc.description.abstractThis study analyses data from the concluded research project Augmented Reality in mathematics: Enhancing pupils´ everyday school lives from Inland Norway University of Applied Sciences (Sombye et al., 2022). The thesis is based on interviewed subjects´ beliefs and how they can be analysed form a phenomenologically scientific theoretical perspective and qualitative research method (semi-structured interview). The results of the analysis were discussed with earlier research and theory. The aim of this thesis is to answer the research question: What beliefs do three teachers have of how Wittario can be used as a digital learning resource when teachinf mathematics in primary education? The interviewed subjects expressed different beliefs about woh the use of Wittario in mathematical educational context within the categories of «physical education», «groups», «varied teaching» and «technical challanges». Some of the central findings form the study suggest that several of the interviewed sebjects consider Wittario to be a «good» supplement for varied teaching, adaption for physical activity and to engage the pupils. The interviewed subject emphasised the group composition of pupils as an important factor which can affect the pupils´ engagement in the class. Other central findings suggest that the interviewed subjects had different beliefs regard that there are several possible challanges tied to the design og educational tasks (picture-, Augmented Reality-, multiple-choice etc.) and technical errors when answering a task. The results were discussed with theory and research about Domanis of Mathematical Knowledge for Teaching (Ball et al., 2008) and The Game Network Analysis Framework (Foster & Shah, 2015a), and then concluded.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMatematikklærerne sine oppfatninger om bruk av Wittario i matematikkundervisningen på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel