Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLundgren, Anna
dc.date.accessioned2022-11-15T17:10:14Z
dc.date.available2022-11-15T17:10:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121673302:85331306
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031993
dc.description.abstractSammendrag Temaet for oppgaven er lærernes oppfatninger om utforskende matematikk i matematikkundervisning. Utforskende matematikkundervisning har fått stor plass i den nye lærerplanen, Fagfornyelsen 2020. Utforskende matematikk skiller seg ut fra tradisjonell matematikkundervisning med at her er det prosessen som er i sentrum, og ikke selve produktet og fokuset på riktig svar på en oppgave. Denne masteroppgaven undersøker læreres oppfatninger ovenfor utforskende matematikk og utforskende matematikkundervisning. Pehkonen (2003) beskriver læreres oppfatninger som et filter, ramme og veiviser innenfor planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning. Forskning har også vist at det trengs en forstyrrelse hvis lærere skal gjøre en endring i sine oppfatninger. Basert på problemstillingen operer studien etter tre forskningsspørsmål. Spørsmålene er rettet mot hvilke oppfatninger lærere har om utforskende matematikk, i forbindelse med matematikkundervisning på mellomtrinnet. Teori og tidligere forskning benyttes for å vise til definisjoner om utforskende matematikk og oppfatninger. Dessuten vises det til ulike teorier innenfor undervisningsdidaktikk. Til slutt ser oppgaven på forskjellige typer forståelse i matematikk. Empirien som ligger til grunn for oppgaven er en kvalitativ intervjuundersøkelse med fire lærere som underviser i matematikk. Det ble gjort individuelle semistrukturerte intervjuer som er analysert ved hjelp av teoridrevet innholdsanalyse. Hovedfunnene i oppgaven viser at utforskende matematikk forstås som en berikende del av faget. Begrepene utforskende matematikk, utforskende matematikkundervisning og forståelse i matematikk henger sammen. Resultatet viser til at oppfatningene lærere har påvirker hvilken type undervisning de er komfortable med. Alle informantene har respekt, og ser nyttigheten med utforskende matematikk, men å utføre dette kan være vanskelig til tider. Dette viser at oppfatninger har en betydelig rolle når det kommer til utforskende matematikkundervisning. Nøkkelord: Utforskende matematikk, oppfatninger, forståelse i matematikk, undervisningspraksis
dc.description.abstractAbstract The topic of the thesis is teachers’ beliefs about the role of inquiry-based mathematics in mathematics education. Inquiry-based mathematics teaching has been given a large place in the new curriculum, Fagfornyelsen (curriculum renewal) 2020. Inquiry-based mathematics differs from traditional mathematics teaching; here it is the process which is at the centre, and not the product itself and the focus on the correct answer to an exercise. This master's thesis investigates the teachers' beliefs towards inquiry-based mathematics and inquiry-based mathematics teaching. Pehkonen (2003) describes that teachers' beliefs are a filter, a framework and a guide for the planning and implementation of mathematics teaching. Research has also shown that a disruption is needed if teachers are to make a change in their teaching practice. Based on the topic, the study operates along three research questions. The questions are aimed at what beliefs teachers have about inquiry-based mathematics, in connection with mathematics teaching at the upper primary level (grades 5-7, age 10 to 12). Theory and previous research are used to show definitions of inquiry-based mathematics and beliefs about it. In addition, reference is made to different theories in didactics. Finally, the study looks at the different types of understanding in mathematics. The empirical basis for the study is a qualitative interview survey with four teachers of mathematics. Individual semi-structured interviews were conducted which have been analyzed using theory-driven content analysis. The main findings in the thesis indicate that inquiry-based mathematics is understood as an enriching part of the subject. The terms inquiry-based mathematics, inquiry-based mathematics teaching and understanding in mathematics are connected. The results show that the beliefs teachers hold influence the type of teaching they are comfortable with. All the informants have respect for and see the usefulness of inquiry-based mathematics but applying this method can be difficult at times. This shows that beliefs have a significant role when it comes to inquiry-based mathematics teaching. Keywords: inquiry-based mathematics, beliefs, understanding in mathematics, teaching practice
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMasteroppgave i matematikkdidaktikk En kvalitativ undersøkelse om lærernes oppfatninger om utforskende matematikk og matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel