«Skulle ønske de så meg som et menneske» En kvalitativ studie om barn med psykisk syke foreldre og deres møte med skolen
Abstract
Norsk:
Denne masteroppgaven handler om barn som pårørende og om hvordan vi i skolen på best mulig måte kan møte disse barna. Barn som pårørende kan også bli betegnet som «de usynlige» barna og de representerer en sårbar gruppe med barn som opplever ekstra utfordringer i hverdagen. Teamet for oppgaven ble undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan møte barn med psykisk syke foreldre på best mulig måte i skolen? Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke erfaringer barn som pårørende har opplevd i løpet av sine år i grunnskolen. Jeg ønsker en bredere kunnskap om disse barna og hva det er de trenger i sitt møte med skolen og hvordan deres hjemmesituasjon påvirker deres skolehverdag. Jeg mener at det er lærerne som har ansvaret for å bygge de gode relasjonene mellom lærer – elev og synes det er interessant å undersøke om barna selv opplever at de har møtt den gode lærer og hvilke erfaringer de hadde med skolen.
Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming og benytter kvalitativt intervju som metode. For å få nok relevant data intervjuet jeg 4 unge voksne som selv hadde opplevd å bo sammen med en eller to psykisk syke foreldre mens de var barn i grunnskolealder. Intervjuene ble gjennomført over Teams, en til en. Dataene blir grundig analysert og presentert før de i kapittel 6 drøftes opp imot relevant teori. Den teoretiske forankringen i oppgaven presenteres i kapittel 2, og tar utgangspunkt i anerkjennelse, relasjonsteori og klasseledelse.
Funnene i denne studien viser at barn som pårørende er en sårbar gruppe og en gruppe som opplever utfordringer og belastninger i sine omsorgssituasjoner. Barna er forskjellige og er ingen homogen gruppe, men funnene viser at de trenger lærere som sørger for at menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det, ligger til grunn for dens utøvelse av sin yrkesprofesjon. Lærere som viser omsorg, menneskeinteresse og som er opptatt av å bygge gode relasjoner er sentrale funn i denne oppgaven. Funn viser også at de trenger mere undervisning om psykisk helse. Det er informantenes egne erfaringer og opplevelser samt sitater, som legger grunnlaget for drøftingen i oppgaven. English:
This Master thesis is about children as next of kin, and how we as employees in the school-system in the best way possible can meet the needs of this group of children. Children as next of kin are also known as ‘the invisible children’, and they represent a particularly vulnerable group that are experiencing extra challenges in their everyday life. The basis of this thesis was to investigate the question; “In what way can the schools best meet the needs of children who are first of kin to parents suffering from mental illness? “
The purpose of this paper is to investigate how children as first of kin have experienced their first years attending elementary school. I am seeking a wider knowledge of these particular group of children and what their needs are; both in their meeting with the school-system and in what way their situation at home affects their life at school. It is my opinion that the teachers hold the responsibility of building a good relationship with between teacher-student and find it interesting to investigate if the children themselves experience meeting with the good teacher and what experiences they had with the school.
This paper holds a phenomenological approach using a method of qualitative interview. To achieve sufficient relevant data, I have interviewed four young adults who themselves, whilst attending elementary school, had experienced living together with parents where one or both were suffering from mental illness. The interviews were conducted one to one using Teams.
The data are thoroughly analyzed and presented, before they, in chapter 6, are discussed up against relevant theory. The basis of the theory is being presented in chapter 2, and is based upon recognition, relations-theory and class-management.
The findings of this study show that children as first of kin are a vulnerable group, and a group which experience challenges and strain in their nearest relations. The children are diverse and not a homogenous group however, the findings show that they are in need of teachers proving human worth and values, alongside their underlying values supporting these. Teachers who show they care, who show a genuine interest in human beings, and that strive to build good relations are central findings in the paper. In addition, these findings show a need for further education around metal health. The informants’ own experiences and quotes build the foundations of discussions in this paper.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2021.