Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Jane Irén
dc.date.accessioned2022-11-22T14:06:31Z
dc.date.available2022-11-22T14:06:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033454
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractNorsk: Temaet for oppgaven er lærersamarbeid i profesjonelle læringsfellesskap. Hensikten har vært å undersøke om det profesjonelle læringsfellesskapet har de nødvendige vilkår for å være et virksomt profesjonelt læringsfellesskap, og om det har en sammenheng med lærerens forbedring av undervisningspraksis. Undervisningsbegrepet brukes i vid forstand, og omfatter også relasjoner. Metodisk tilnærming for å undersøke fenomenet profesjonelle læringsfellesskap og sammenhengen med undervisning er kvantitativ. Datamaterialet i oppgaven kommer fra en spørreundersøkelse for lærere gjennomført i 2018, og omfatter 1446 lærere fra 79 grunnskoler. Undersøkelsen er et øyeblikksbilde av fenomenet, og lærernes vurderinger danner empirien i undersøkelsen. Problemstillingene oppgaven skal gi svar på er: 1) Hvilken sammenheng er det mellom læreres vurdering av profesjonelle læringsfellesskap og undervisning og 2) Hva kjennetegner lærere som rapporterer henholdsvis høy og lav grad av profesjonelle læringsfellesskap, og hvordan kan disse forskjellene forklares? Kunnskapsgrunnlaget for oppgaven har en teoretisk forankring i organisasjonslæring og kunnskap som finnes om effekten av profesjonelle læringsfellesskap. I tillegg gjøres det rede for relasjonsbasert klasseledelse og lærerkompetanser som har stor effekt på elevens læring. Resultatene i denne undersøkelsen viser at svaret på om det profesjonelle læringsfellesskapet har de nødvendige vilkår for å være et virksomt profesjonelt læringsfellesskap og om det har en sammenheng med lærerens forbedring av undervisningspraksis, ikke er et rungende ja, eller et klart nei. Funnene viser at betingelsene for et virksomt profesjonelt læringsfellesskap er delvis til stede, men at det er liten sammenheng mellom det profesjonelle læringsfellesskapet og undervisning. Funnene viser også at det er store forskjeller på skolenes samarbeidskulturer. Når resultatene i denne empirien viser at skolene har ulike samarbeidskulturer og at lærersamarbeid i profesjonelle læringsfellesskap har liten sammenheng med forbedring av undervisningskvalitet, kan dette bety at skolene har ulike forutsetninger for å realisere elevens potensial for læring.en_US
dc.description.abstractEnglish: The topic for this thesis is teacher collaboration in professional learning communities. The purpose has been to investigate whether the professional learning community has the necessary conditions for being effective, and whether it correlates with the teacher’s improvement of teaching. The concept teaching is used in a wide sense to also encompass relations. The methodological approach to investigate the phenomenon of professional learning communities is quantitative. The data in this thesis stems from a survey for teachers conducted in 2018, and includes 1446 teachers from 79 primary and lower secondary schools. The investigation is a snapshot of the phenomenon, and the teachers’ self-reports constitute the data. The problem statements the thesis seeks to address, are: 1) What is the connection between teachers’ assessment of professional learning communities and teaching and 2) What characterizes teachers who report high and low degree of professional learning communities, respectively, and how can these differences be explained? The knowledge base for this thesis has a theoretical foundation in organizational learning and extant knowledge about the effects of professional learning communities. In addition, relationbased classroom management and teacher competencies, which have a large effect on students’ learning, will be presented. The results in this thesis show that the answer to whether the professional learning community has the necessary conditions for being effective, and whether it correlates with teachers’ improvement of teaching, is not a resounding “yes”, or a clear “no”. The findings show that the conditions for an effective professional learning community are partly present, but there is little correlation between the professional learning community and teaching. The findings also show that there are great differences between the schools’ collaboration cultures. When the results show that the schools have different collaboration cultures and that teacher collaboration in professional learning communities have little correlation with improved teaching, this could mean that the schools have different preconditions for fulfilling the students’ potential for learningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMITOen_US
dc.titleLærersamarbeid – et profesjonelt læringsfellesskap?en_US
dc.title.alternativeTeacher collaboration – a professional learning community?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber112en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel