Sosial bakgrunns betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Description
Full text not available
Abstract
SammendragSosial bakgrunns betydning for elever i den norske skolen har gjennom årene vært gjenstand for både interesse og forskning. Forskningen har gjerne vært knyttet til elevers skoleprestasjoner, frafall i videregående skole eller hvordan skolen som institusjon kan være med å utjevne sosiale forskjeller. Det snakkes lite om sosial bakgrunn knyttet til ekstra støtte, oppfølging eller vedtak om spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan lærere i ungdomsskolen opplever at sosial bakgrunn er av betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden, med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere i ungdomsskolen at sosial bakgrunn er av betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden?
Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og har benyttet semistrukturerte, individuelle intervjuer som metode i datainnsamlingen. Utvalget består av fire lærere spredt rundt i Norge, valgt ut ifra både et tilgjengelighetsutvalg og et tilfeldig utvalg.
Litteratur av utvalgte forfattere, blant annet Thomas Nordahl, Solrun Samnøy, Kari Glavin og Bodil Erdal, og Heidi Omdahl og Ragnar Thygesen danner grunnlag for å belyse tematikken skole-hjemsamarbeid og tverrfaglig samarbeid, som står sentralt i problemstillingen og forskningsspørsmålene. Sosiologisk teori med Pierre Bourdieu i spissen er prosjektets teoretiske forankring, og funn blir drøftet i lys av hans tanker, begreper og teorier.
Resultatet av prosjektet peker ut en klar retning; Sosial bakgrunn har betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden i ungdomsskolen. Funnene viser at sosial bakgrunn er av betydning for hvordan ansatte i skolen tenker, snakker om og handler ovenfor elever og foresatte. Sosial bakgrunn virker også inn på hvordan foresatte møter skolen, hva de krever og hvilke forventninger de har til egne barn og til skolen. I tverrfaglige samarbeid viser funnene at sosial bakgrunn er utslagsgivende på tildeling og prioritering av ressurser. SummaryThe impact of Norwegian pupils’ social background to their school output has been the subject of both interest and research over the years. Research has often been focused on school performance, dropout rates in high school or on how school as an institution has an equalizing effect on social differences. Social background related to extra support in learning and decisions on special education are rarely mentioned. The purpose of this project is to investigate how teachers in secondary school feel that social background is of importance to students in the special educational chain of measures, based on the following problem: How do teachers in secondary school find that social background is important for students in the special educational chain of measures?
The project has a qualitative research design and has used semi-structured individual interviews as a method in data collection. The selection consists of four teachers from different parts of Norway, selected from both an accessibility and random selection.
Literature by selected authors, including Thomas Nordahl, Solrun Samnøy, Kari Glavin and Bodil Erdal, and Heidi Omdahl and Ragnar Thygesen form the basis for highlighting the theme of collaboration between the pupils’ school and home as well as interdisciplinary collaboration, which is central to the problem and research questions. Sociological theory with Pierre Bourdieu at the forefront is the project's theoretical grounding, and discoveries are discussed considering his thoughts, concepts, and theories.
The result of the project points out a clear direction; Social background has an impact on students in the special educational chain of measures in secondary school. The findings show that social background is important for how school employees think, talk about and act towards students and guardians. Social background also seems to be about how guardians meet the school, what they demand and what expectations they have of their own children and of the school. In interdisciplinary collaboration, the findings show that social background has a high impact on the allocation and prioritization of resources.