Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNouri, Zakarias Gamme
dc.date.accessioned2022-12-01T17:10:24Z
dc.date.available2022-12-01T17:10:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121651806:71392133
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035444
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en dokumentanalyse av fire av skolens styringsdokumenter, oppgaven tar for seg generell del av Lk06, overordnet del av L20, gjeldende opplæringslov samt forarbeidet til ny opplæringslov. Oppgavens grunnlag er problemstillingen «I hvilken grad erkjennes tilpasningsbehovet for elever innenfor autismespekteret i et utvalg av den norske skolens styringsdokumenter?». I tillegg har forskningsspørsmålene «I hvilken grad erkjennes de tilpasningsbehov elever med autismespekterdiagnoser kan ha utbytte av, herunder; Behov for struktur og forutsigbarhet, tilpasninger knyttet til organisering av skoledagen, mulighet til sosial ferdighet-, og kommunikasjonsstrening, og individualisering av tilpasninger til en mangfoldig gruppe? Hvordan legger skolens styringsdokumenter opp til å sikre en opplevelse av å være inkludert? Erkjennes arbeid med atferd som en del av tilretteleggingen for elever med autisme? Hva er konsekvensene av manglende tilrettelegging? Og hvordan kan man arbeide med utfordrende atferd og ekskludering?» vært drivende for prosjektet. Det har vært avgjørende for meg å kartlegge tilpasningsbehovet til elever med autismespekterforstyrrelser, samt se det i lys av hvordan og i hvilken grad de samme behovene er erkjent i generell og overordnet del av de to siste læreplanene, gjeldende opplæringslov og forarbeidet til ny opplæringslov. Dette er en kvalitativ studie som tar for seg elever med autismespekterforstyrrelser, hva som kan være deres tilpasningsbehov og hvordan disse behovene blir ivaretatt i skolens styringsdokumenter. Datagrunnlaget for denne oppgaven er en dokumentanalyse av overordnet og generell del av de to siste læreplanene, gjeldende opplæringslov og forarbeidet til ny opplæringslov. Dokumentene er blitt analysert gjennom en hermeneutisk begrepsanalyse, der nøkkelbegreper fra faglitteraturen har blitt ettersøkt, analysert og tolket i styringsdokumentene. Funnene for dette prosjektet er drøftet i lys av mitt teoretiske perspektiv, opp mot de forskningsspørsmål og den problemstillingen som er valgt for denne oppgaven.
dc.description.abstractThis master's thesis is a document analysis of four of the school's governing documents, the thesis deals with the general part of Lk06 and L20, the current iteration of the Education Act as well as the preparation for the new Education Act. This assignment is based on the governing question "To what extent is the need for adaptation recognized for students on the autism spectrum in a selection of the Norwegian school's governing documents?". In addition, the research questions "To what extent are the adaptation needs recognized that pupils with autism spectrum diagnoses can benefit from, including; Need for structure and predictability, adaptations related to the organization of the school day, the possibility of social skills and communication training, and individualization of adaptations to a diverse group? In what way does the school's governing documents plan to ensure an experience of being included? Is behavioral training recognized as part of the provision for pupils with autism? What are the consequences of a lack of facilitation? And how can you work with challenging behavior and exudation?" has been a driving force for the project. It has been crucial for me to map the adaptation needs of students with autism spectrum disorders, as well as see it in relation to, how and to what extent the same needs are recognized in the general part of the last two curricula, the current iteration of the Education Act and the preparation for the new Education Act. This is a qualitative study that looks at pupils with autism spectrum disorders, what their adaptation needs might be and how these needs are taken care of in the school's management documents. The data basis for this thesis is a document analysis of the general part of the last two school curriculums, the current Education Act and the preparation for the new Education Act. The documents have been analyzed through a hermeneutic term analysis, where key terms from specialist literature have been searched for, analyzed and interpreted in the management documents. The findings for this project are discussed with regards to my theoretical perspective, against the research questions and the governing question that has been chosen for this thesis.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEr det rom for alle?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel