«Studentene liker meg mindre på digitale forelesninger» – undervisernes opplevelse med undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under covid-19-pandemien
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Koronapandemien aktualiserte undervisning i digitale læringsmiljø og førte til en bratt læringskurve for undervisere i høyere utdanning. Studiens formål var å få kunnskap om hvordan undervisere opplevde undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under pandemien. Det er utført to gruppeintervju med erfarne undervisere. Hovedfunnene er at underviserne opplever «svarte skjermer» og mangel på respons hos studentene i digitale læringsmiljø. Dette påvirker dem negativt. De blir slitne og demotiverte og tappes for energi. De opplever at arbeidet mister kvalitet, og at de blir kjedeligere og mindre frie. På den positive siden er det høyt oppmøte, og det tekniske er lett. Gruppearbeid digitalt oppleves også enklere å få til enn i fysiske læringsmiljø, men utfordringen er at mange studenter forlater gruppearbeidet. Datamaterialet avdekker motsetninger mellom undervisernes negative opplevelser og deres positive holdninger til å videreføre det. Undervisning i digitale læringsmiljø ser ut til å kunne føre til en behagelig avstand og dermed en risiko for resignasjon for både studenter og undervisere. Det kan dermed være mer krevende enn undervisning i fysiske miljø. Undersøkelsen ble gjort da dette var ganske nytt. Forventninger om hvordan undervisning skal være, er dermed preget av tradisjonell undervisning i fysiske læringsmiljø. Erfaringene kan se annerledes ut på sikt. Abstract:
The coronavirus pandemic actualized teaching in digital learning environments and was a steep learning curve for teachers in higher education. The purpose of this study was to gain knowledge about how teachers experienced teaching in digital learning environments for large groups during the pandemic. Two group interviews were conducted with experienced teachers. They experience ‘black screens’ and a lack of response from students in digital teaching environments. This affects them negatively. They become tired, demotivated, and drained of energy. They experience that they lose lecturing skills, become boring and feel less free. On the positive side, attendance is high, and the technical aspects are easy. Breakout groups are easy to manage, but many students leave when this is introduced. The data material reveals contradictions between negative experiences and positive attitudes to continue with it. Teaching in digital learning environments seems to lead to the formation of a comfortable distance. This poses a risk of resignation for both students and teachers. Therefore, this teaching form may be more demanding than teaching in physical environments. The interviews were conducted when teaching in digital learning environments was new, and expectations may be characterized by traditional teaching. The experiences may be different in the long run.
Description
Copyright © 2022 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).