Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorWildhhagen, Christoffer Pedersen
dc.date.accessioned2023-03-17T17:10:24Z
dc.date.available2023-03-17T17:10:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:135352443:45708314
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3059074
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette er en kvalitativ intervjustudie med tre informanter som har arbeidet på 8. trinn i de siste årene, fra samme skole. Intervjustudien tar utgangspunkt i disse lærernes erfaringer med arbeid om å identifisere elever i matematikkvansker i løpet av den ordinære undervisningen og gjennom arbeid med kartleggingstester. Kartleggingstestene som brukes av mine informanter er nasjonale prøver i regning, Alle Teller og Kartleggeren. Målet med studien er å finne ut hvordan informantene mine arbeider med å identifisere elever i matematikkvansker. Forskningsprosjektet mitt vil sette lys på hvilke arbeidsmetoder og kartleggingstester informantene mine har brukt i arbeidet om å identifisere de potensielle matematikkvansker elever kan ha. Gjennom teorien i oppgaven og intervjuene av informantene mine så kom jeg frem til at informantene arbeider forskjellig innenfor noen aspekter og likt innenfor andre aspekter ved identifiseringen av matematikkvansker. Det viser seg gjennom forskningen min at informantene mine fokuserer mest på kartleggingstester i stedet for å bekrefte eventuelle mistanker om at elever er i matematikkvansker gjennom undervisningen. Oppgaven trekker også frem i lys at arbeidsmetodene informantene foretrekker, stort sett enten er kartleggingstester som fokuserer på bestemte områder innenfor matematikkfaget eller kartlegging i form av muntlige kartleggingstester med elevene. Ut ifra den gjennomførte forskningen så viser det seg at mine informanter arbeider med å identifisere potensielle matematikkvansker på forskjellige måter ut ifra hvilke behov elevene har, enten ved å gjennomføre klassevis kartlegging, kartlegging en til en med elevene eller ved observasjon i løpet av den ordinære undervisningen. Etter informantene har oppdaget disse kjennetegnene og dannet seg en mistanke om at en elev kan være i matematikkvansker, så gjennomfører man en kartleggingstest som kartlegger det matematiske emnet som informanten mistenker at eleven sliter med, for å bekrefte eller avkrefte denne teorien.
dc.description.abstractThis is a qualitative interview study with three informants who has worked in the 8.th grade during the last few years, who all work in the same school. The basis of my study are those teachers experiences working with the identification of mathematical difficulties in pupils, through their classes and through work with assessment tests. The assessment tests that are used by my informants are “nasjonale prøver i regning”, “Alle Teller” and “Kartleggeren”. The goal of my study is to figure out how my informants work to identify mathematical difficulties in pupils. My research project will shine a light on which methods and assessment tests my informants has used in their work with identifying mathematical difficulties in pupils. With the help of the theories used in my project and the interviews of my informants I concluded that my informants work differently with different aspects of their work with identifying mathematical difficulties, while they work in a similar fashion withing other aspects of this process. Through my research it shows that my informants mainly put their focus on assessment tests rather than confirming or disproving their suspicion of mathematical difficulties through their pupils’ classes. My research also shines a light on how my informants prefer to work with identifying potential mathematical difficulties, which is usually through assessment tests that focus on a certain mathematical topic or a verbal assessment test. My research shows that the way my informants work on identifying pupils in mathematical difficulties vary based on the needs the pupil may have, either by performing an assessment test for the whole class, by performing an assessment test one to one with the pupil or by noticing a pupils work during the ordinary lessons. After my informants have created a suspicion based on the characteristics of a pupil in mathematical difficulties, they perform an assessment of the pupil to confirm or deny their suspicions.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleIdentifisering av elever i matematikkvansker
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record