Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNummelin, Bert
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:17Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111591840:33113440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064624
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen bevisstheten kan ha for innlæring av motoriske ferdigheter på trommesett sett i lys av bevegelsesteorier. Jeg har benyttet meg av autoetnografisk- og aksjonsforskning for å undersøke motoriske og kognitive prosesser i forbindelse med øving på trommesett. Studien er strukturert gjennom to aksjonsrunder, der jeg bruker meg selv og min øving som forskningsobjekt. Teorifeltet innenfor trommesettsfaget er i sin spede begynnelse, så jeg drøfter mine funn i hovedsak mot Petur Island Östlunds bevegelsesteorier. Jeg er likevel inspirert av mange andre dyktige fagpersoner innenfor utøvende trommesett som jeg bruker i drøftingene. I oppgaven argumenterer jeg for at bevissthet rundt bevegelsesmønstre for trommeslagere kan være til stor hjelp i innlæringen av ferdigheter hos trommeslageren. Og ferdigheter er å forstå i et vidt perspektiv, det kan handle om hastighet, improvisasjon, avspenthet og musikalitet. Funnene viser en tendens til at bevissthet i øvingsprosessen gir en forbedret innlæring av ferdigheter. For å få tydeligere resultater kan mer kvantitative forskningsmetoder være hensiktsmessig, det krever imidlertid et annet apparat enn jeg har hatt tilgjengelig. Det kan være et mulig forskningsområde i framtiden.
dc.description.abstractIn this master's thesis I have explored the significance that consciousness of movement-patterns may have in learning of motor skills on drum set, in the light of movement theories. I have used autoethnographic and action research to investigate motor and cognitive processes related to practice on drum kits. The study is structured as two rounds of action, where I use myself and my practising as the object of research. The field of theory regarding the drum set is in its infancy, so I discuss my findings mainly against Petur Island Östlund's movement theories. I am still inspired by many other skilled professionals and performers whom I refer in my discussions. In the thesis, I argue that awareness of movement-patterns for drummers can be of great help in the acquisiton of skills for the drummer. Skills are to be understood in a broad perspective, it can be about speed, improvisation, relaxation and musicality. The findings show a tendency that awareness in the practice process lead to improved learning of skills. To get clearer results, more quantitative research methods may be appropriate, however it requires a different apparatus than I have had access to. It may however be a possible research area in the future.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBevegelsesteori for trommesettet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record