Bevegelsesteori for trommesettet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3064624Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen bevisstheten kan ha for innlæring av motoriske ferdigheter på trommesett sett i lys av bevegelsesteorier. Jeg har benyttet meg av autoetnografisk- og aksjonsforskning for å undersøke motoriske og kognitive prosesser i forbindelse med øving på trommesett.Studien er strukturert gjennom to aksjonsrunder, der jeg bruker meg selv og min øving som forskningsobjekt. Teorifeltet innenfor trommesettsfaget er i sin spede begynnelse, så jeg drøfter mine funn i hovedsak mot Petur Island Östlunds bevegelsesteorier. Jeg er likevel inspirert av mange andre dyktige fagpersoner innenfor utøvende trommesett som jeg bruker i drøftingene.I oppgaven argumenterer jeg for at bevissthet rundt bevegelsesmønstre for trommeslagere kan være til stor hjelp i innlæringen av ferdigheter hos trommeslageren. Og ferdigheter er å forstå i et vidt perspektiv, det kan handle om hastighet, improvisasjon, avspenthet og musikalitet.Funnene viser en tendens til at bevissthet i øvingsprosessen gir en forbedret innlæring av ferdigheter. For å få tydeligere resultater kan mer kvantitative forskningsmetoder være hensiktsmessig, det krever imidlertid et annet apparat enn jeg har hatt tilgjengelig. Det kan være et mulig forskningsområde i framtiden. In this master's thesis I have explored the significance that consciousness of movement-patterns may have in learning of motor skills on drum set, in the light of movement theories. I have used autoethnographic and action research to investigate motor and cognitive processes related to practice on drum kits.The study is structured as two rounds of action, where I use myself and my practising as the object of research. The field of theory regarding the drum set is in its infancy, so I discuss my findings mainly against Petur Island Östlund's movement theories. I am still inspired by many other skilled professionals and performers whom I refer in my discussions.In the thesis, I argue that awareness of movement-patterns for drummers can be of great help in the acquisiton of skills for the drummer. Skills are to be understood in a broad perspective, it can be about speed, improvisation, relaxation and musicality.The findings show a tendency that awareness in the practice process lead to improved learning of skills. To get clearer results, more quantitative research methods may be appropriate, however it requires a different apparatus than I have had access to. It may however be a possible research area in the future.