Hvordan bruker naturfaglærere spontane støttestrukturer i dialoger og hvordan kan dette fremme elevenes dybdelæring?
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven i realfagenes didaktikk handler om hvordan naturfaglærere bruker spontane støttestrukturer i dialoger med elevene. Hensikten med studien var å undersøke hvilke støttestrukturer lærerne brukte, og hvordan ulike støttestrukturer kan bidra til å fremme elevenes dybdelæring.
I denne casestudien med kvalitativt forskningsdesign deltok fire naturfaglærere som underviser på studieforberedende utdanningsprogram på videregående skole. Datainnsamlingen ble gjennomført ved å intervjue lærerne og ved å observere hvordan de samhandlet med sine elever i et praktisk undervisningsopplegg om vannets egenskaper. Intervjuene ble analysert ved å bruke tematisk analyse, og lærernes ytringer i de 97 dialogene fra klasserommene ble analysert etter ISIOP codebook (Inquiring into Science Instruction Observation Protocol) med noen egne tilpasninger.
Hovedfunnene var at lærerne bruker mest spørsmål som oppfordrer til å forklare fenomener, fremkalle fakta eller til å aktivisere elevene. Tilbakemeldinger og andre ytringer var av mer praktisk art enn faglig art i dialogene. Lærernes forståelse av dybdelæring varierte mye, og funnene kan tyde på at det trengs en konkretisering av hvordan man kan fremme dybdelæring hos elevene i undervisningen. This master thesis is a qualitative case study about how science teachers use interactive scaffolding in dialogues with their students. The purpose of the study was to investigate the nature of the verbal practices that teachers use, and how different scaffolds can contribute to promote students’ deep learning.
The thesis statement was: “How do science teachers use interactive scaffolding in dialogues and how can this promote students’ deep learning?”
Four science teachers in a Norwegian upper secondary school participated in the study together with their students. The data collection was carried out by interviewing the teachers and by observing how they interacted with their students in a practical learning activity about the properties of water. The interviews were analyzed using thematic analysis. Teachers' utterances in the 97 dialogues from the classrooms were analyzed according to the ISIOP codebook (Inquiring into Science Instruction Observation Protocol) with some adaptations.
The main findings were that the teachers use mostly questions that encourage the students to explain phenomena, elicit factual knowledge or activating the students. The teachers’ feedbacks and utterances were more of a practical rather than academic kind. The teachers’ understanding of deep learning varied. The findings suggest that there is a need for concretization of how one may promote students’ deep learning in education.