Blar i Master i realfagenes didaktikk deltid M2REALD på tittel
Viser treff 1-13 av 13
-
Bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble et nytt læreplanverket LK20 innført i norsk skole og bærekraft fikk en enda tydeligere rolle. For at elevene skal kunne ta miljøvennlige og bærekraftige må elevene utvikle en handlingskompetanse. Da trenger ... -
Dialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid – en casestudie i Tanzania
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG: Denne studien har som formål å ta for seg dialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid, og se på hvordan språk og samtaler bidrar til økt forståelse for et naturfaglig emne, samt kartlegge i hvilken grad ... -
Djupe mål i naturfag
(Master thesis, 2023)Djupnelæring er eit tydeleg fokus i norsk skule, synleg i den nye læreplanen, forarbeidet til den nye læreplanen og i forskingslitteraturen. Forståinga av djupnelæring er ulik. Det er også ulikt kva som er rekna som ... -
Elevdialoger og multimodalt arbeid ved digitale og praktiske oppgaver
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien undersøker elevdialoger og multimodalitet i arbeid med digitale verktøy og fysiske komponenter. Elevutvalget er basert på to grupper på 9.trinn, tre elever i hver. Studien har som formål å undersøke ... -
En analyse av lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag i videregående skole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hva som kjennetegner matematikkoppgaver i lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag (1P-Y) i videregående skole. Matematikkoppgavene har blitt undersøkt med tanke på ... -
En analyse av yrkesrettingen i to lærebøker for matematikk 1P-Y
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er det gjennomført en lærebokanalyse av lærebøkene Sinus og Mønster for matematikk 1P-Y helse- og oppvekstfag. Hensikten med studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene yrkesretter matematikken. ... -
Hva fire ungdomsskolelærere fremhever som sentralt ved bruken av semistrukturert mathematical problem posing i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien har som mål å finne ut hva matematikklærere på ungdomstrinnet tenker rundt bruk av semistrukturert mathematical problem posing (MPP) i egen undervisning. Problemstillingen som studien søker å finne svaret på ... -
Hvordan bruker naturfaglærere spontane støttestrukturer i dialoger og hvordan kan dette fremme elevenes dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i realfagenes didaktikk handler om hvordan naturfaglærere bruker spontane støttestrukturer i dialoger med elevene. Hensikten med studien var å undersøke hvilke støttestrukturer lærerne brukte, og hvordan ... -
Kognitive krav i oppgaver innenfor funksjonstemaet i matematikklæreverk på 10. trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen er det blitt gjennomført en innholdsanalyse av oppgavedelene innenfor kapitlene som omhandler funksjoner i lærebøkene Maximum 10 og Matematikk 10 for 10. trinn for å undersøke forhold knyttet til ... -
Matte er gøy, jo?!
(Master thesis, 2024)Denne studien er et resultat av en kvalitativ undersøkelse der jeg observerte klasser som har innført Liljedahl (2023b) sin metodikk - tenkende klasserom. Observasjonene ble gjennomført mellomstore barneskoler på Østlandet. ... -
Muntlig aktivitet i naturfag for minoritetsspråklige elever på voksenopplæringssenter
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Dette masterprosjektet omhandler en studie med formål å undersøke flerspråklige elevers deltakelse i gruppesamtale rundt naturfaglige fenomener. Oppgavens utvalg er voksne med minoritetsspråklige bakgrunn som ... -
Undervisningsopplegg i Sannsynlighet med Blokkprogrammering (USB)
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven presenterer et didaktisk produkt. Produktet mitt er et undervisningsopplegg der elevene gjennom fire programmer får erfaring med eksperimentell sannsynlighet og store talls lov. I programmene vil de utføre ... -
Ungdomsskolelæreres undervisning -og vurdering av elevers kompetanse i naturfag.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er avsluttende del av masterstudiet i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Mitt forskningsarbeid er rettet mot naturfaglærere på ungdomstrinnet. Min problemstilling er: “Ungdomsskolelæreres ...