Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKristiansen, Bente Moen
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:24Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111516738:37485599
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064631
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har en etisk innfallsvinkel, der jeg reflekterer rundt ulike etiske aspekter knyttet til bruk av diktering til elever med skrivevansker. Diktering er nå inkludert i de fleste plattformer som benyttes i skolen, og er tilgjengelig for «alle». Dette kan være en god støtte i skriveprosessen for alle elever, men for elever med skrivevansker spesielt. Hvilke perspektiver er viktige å løfte opp når dikteringsfunksjonen er en kunstig intelligens? Problemstillingen for masteroppgaven er: Hva vil det si å bruke diktering på en god og riktig måte for elever med skrivevansker? Særlig har perspektiver fra forsker og førsteamanuensis Leonora Onarheim Bergsjø og digital sikkerhetsekspert Håkon Bergsjø vært til inspirasjon på det digitaletiske feltet. I tillegg har jeg hentet inspirasjon fra professor Morten Goodwins perspektiver på kunstig intelligens og dosent Em. Frøydis Oma Ohnstad på det profesjonsetiske feltet. Forskningsmetoden som benyttes i masteroppgaven er i retningen filosofisk essay, med utgangspunkt i en litteraturstudie. Jeg har sett mot kreativ akademisk skriving, for å finne en vei og en struktur som er hensiktsmessig for problemstillingen min. Jeg bruker i masteroppgaven digital etikk som analyse av dikteringsfunksjonen. Jeg løfter opp både muligheter (fordeler) og utfordringer knyttet til denne nye teknologien, og ser på den i et sosialt perspektiv. Ved å gjøre grundige etiske refleksjoner har vi et bedre utgangspunkt for å bruke teknologien på en god og riktig måte for elevene våre.
dc.description.abstractThis master's thesis has an ethical approach, where I reflect on various ethical aspects related to the use of dictation for students with writing difficulties. Dictation is now included in most platforms used in school and is available to "everyone". This can be a good support in the writing process for all students, but for students with writing difficulties in particular. What perspectives are important to highlight when the dictation function is an artificial intelligence? The topic question for this master's thesis is: What does it mean to use dictation in a good and correct way for students with writing difficulties? Perspectives from researcher and associate professor Leonora Onarheim Bergsjø and digital security expert Håkon Bergsjø have been an inspiration in the digital ethics field. In addition, I have taken inspiration from Professor Morten Goodwin's perspectives on artificial intelligence and professor Frøydis Oma Ohnstad in the field of professional ethics. The research method used in the master's thesis is in the direction of philosophical essay, based on a literature study. I have looked towards creative academic writing, to find a way and a structure that is appropriate for my problem. In the master's thesis I use digital ethics as an analysis of the dictation function. I highlight both opportunities (benefits) and challenges associated with this new technology and look at it in a social perspective. By making thorough ethical reflections, we have a better starting point for using the technology in a good and correct way for our students.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEtiske aspekter ved bruk av diktering til elever med skrivevansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel