Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTombre, Christel Almén
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:110525504:30388751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064655
dc.description.abstractTema for oppgaven er utfordringer og muligheter en pandemi kan skape for ledelse av politietterforskere. En pågående global pandemi og de endringer dette kan medføre, blant annet på grunn av mange strenge smitteverntiltak, kan bety utfordringer for ledelse. Med det som utgangspunkt ønsket jeg å undersøke hvilke utfordringer, men også hvilke muligheter pandemien skapte for ledelse av etterforskere. Politiyrket kan være belastende, og etterforskere møter ofte mennesker i krise. Dette er en del av en politietterforskers arbeidshverdag som må håndteres. I en normal hverdag jobber ofte etterforskere og ledere sammen på samme lokasjon. Lederen har da i større grad mulighet til å se og fange opp hvordan etterforskerne har det. Jeg ønsket å undersøke hvordan de opplevde de utfordringen pandemien medførte da de måtte lede på fysisk avstand. I tillegg ønsket jeg å se om pandemien kun ble utfordrende, eller om den også skapte nye muligheter. For å undersøke dette fikk jeg tilgang til et unikt datamateriale fra Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU), som hadde gjennomført en spørreundersøkelse i seks norske politidistrikter. Undersøkelsen inneholdt både avkrysningsspørsmål og åpne spørsmål hvor deltakerne svarte i fritekst. Jeg fikk tilgang til fritekstsvarene som dannet materialet for min undersøkelse. Både ledere og medarbeidere deltok i spørreundersøkelsen, noe som medførte et rikt datamateriale (n = 1618) hvor både etterforskernes og ledernes perspektiv på utfordringer og muligheter under pandemien kom frem. Fokuset mitt har i hovedsak vært på det relasjonelle forholdet mellom leder og medarbeider, noe som tydeliggjøres både i teorien, resultatene og diskusjonen. Ved bruk av kvalitativ metode og tematisk analyse fikk jeg frem hovedtrekkene i hva som opplevdes som utfordrende og eventuelt positivt under pandemien. Ved bruk av tilgjengelig relevant litteratur har jeg drøftet funnene opp mot litteraturen. Slik har jeg fått frem hovedpunkter i hva som var utfordrende, og hvilke muligheter pandemien har skapt for ledelse av etterforskere. Masteroppgavens hovedfunn er at det ble utfordrende for lederne å se, støtte og følge opp etterforskerne på avstand. Kommunikasjonen ble utfordrende, og det ble redusert informasjonsflyt. Det ble i stor grad enveiskommunikasjon i digital kommunikasjon. Flere opplevde også å miste kontroll, både med arbeidsoppgaver, men også med hvordan medarbeiderne hadde det. Medarbeiderne savnet kollegial kontakt og støtte fra lederen. Flere følte seg alene på hjemmekontor. Medarbeiderne ga uttrykk for et behov for tillit til at de jobbet, selv om de var hjemme. Mange opplevde at det ble flytende og uklare skiller mellom jobb og fritid når de jobbet hjemme. Flere mente også at de jobbet mer enn de skulle da de var redde for ikke å gjøre nok, men også på grunn av at jobben var konstant tilgjengelig når de jobbet hjemmefra. Det var mange som også trakk frem positive følger av pandemien. Mange opplevde å få mer arbeidsro når de jobbet hjemme, og mente at det førte til at de var mer produktive og effektive. Noen som til vanlig jobbet med fysisk avstand til kollegaer opplevde å få mer kommunikasjon med dem da alle kommuniserte digitalt. Dette var muligheter de ikke hadde hatt tidligere. Autonomi til i større grad å styre arbeidshverdagen mer selv ble også pekt på som positive erfaringer blant medarbeiderne. Ledernes opplevelse av ikke å få sett medarbeiderne tilstrekkelig, og medarbeidernes savn etter å bli sett peker på viktigheten av relasjoner i arbeidshverdagen, både mellom leder og medarbeider, men også mellom medarbeidere. Sosial støtte opplevdes som viktig både av lederne og medarbeiderne, noe som kan være særlig viktig når man jobber med belastende oppgaver.
dc.description.abstractThe theme of the thesis is challenges and opportunities a pandemic can create for the leadership of police investigators. An ongoing global pandemic and the changes this may entail, partly due to many strict control measures, can create challenges for management. With that as a starting point, I wanted to investigate what challenges, but also what opportunities the pandemic created for the leadership of investigators. The police profession can be stressful, and investigators often meet people in crisis. This is part of a police investigator's workday that needs to be dealt with. In a normal everyday life, investigators and managers often work together at the same location, meaning the manager has a greater opportunity to see and capture how the investigators are doing. I wanted to investigate how they experienced the challenges the pandemic entailed when they had to lead at a physical distance. In addition, I wanted to see if the pandemic was only challenging, or whether it also created new opportunities. To investigate this, I gained access to unique data material from Norwegian University of Science and Technology (NTNU), which had conducted a survey in six Norwegian police districts (n = 1618). The survey contained both check-off questions and open-ended questions where the participants answered in free text. I gained access to the free text responses that formed the material for my investigation. Both managers and employees participated in the survey, which resulted in rich data where both investigators' and managers' perspectives on challenges and opportunities during the pandemic emerged. My focus has mainly been on the relationship between the manager and the employee, which is made clear in theory, results, and discussion. Using qualitative methods and thematic analysis, I highlighted the main features of what was perceived as challenging and possibly positive during the pandemic. By using available relevant literature, I have discussed the findings compared to the literature. In this way, I have highlighted the main points of what was challenging and what opportunities the pandemic has created for the management of investigators. The master's thesis's main finding is that it became challenging for the leaders to see, support and follow-up the investigators from a distance. Communication became challenging, reducing the flow of information. There was largely one-way communication when communicating digitally. Several also experienced losing control, both with work tasks, but also with how the employees were doing. The employees missed collegial contact and support from the manager. Several felt alone in home offices. The employees expressed a need for trust that they worked, even if they were at home. Many felt that there was a fluid and blurred distinction between work and leisure when working at home. Several also believed that they worked more than they should when they were afraid of not doing enough, but also because the job was constantly available when working from home. Many also highlighted the positive consequences of the pandemic. Many felt that they had more peace of mind when working at home and believed that this led them to be more productive and efficient. Some, who normally worked with physical distance to colleagues, experienced getting more communication with them when everyone communicated digitally. These were opportunities they hadn't had before. Autonomy to manage everyday work more themselves was also pointed out as positive experiences among employees. The managers' experience of not seeing the employees sufficiently, and the employees' longing to be seen, points to the importance of relationships in everyday work, both between the manager and the employee, but also between employees. Social support is perceived as important by both managers and employees, which can be especially important when working with stressful tasks.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLedelse av etterforskere i hverdag og krise
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel