Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSigvaldsen, Linda Finholt
dc.contributor.authorNordheim, Anniken Beate
dc.date.accessioned2023-04-24T16:12:31Z
dc.date.available2023-04-24T16:12:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:125789506:30400932
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064688
dc.description.abstractLillestrøm kommune ble etablert 01.01.2020 etter en sammenslåing av tidligere Fet, Sørum og Skedsmo kommuner. Omorganisering av den nye kommunen var å forstå som en radikal organisatorisk endring. Lillestrøm kommune er blitt landets 9. største kommune og per 2. kvartal 2022 har kommunen 90.313 innbyggere og over 9.500 ansatte (Lillestrøm kommune; 2022). Masteroppgaven har til hensikt å søke kunnskap om hvordan lederne som var nærmest tjenestene og således også innbyggerne, og de ansatte, forvaltet og mestret det å lede tjenester og ansatte i den omfattende endringsprosessen det var å danne en ny kommune. Prosessen omfattet både å lage nye tjenester, harmonisere kulturen og ivareta nye medarbeidere, samtidig som driften skulle sikres og daværende medarbeidere støttes, i de tre eksisterende kommunene fram til 31.12.2019. Vår informantgruppe er førstelinjeledere i Lillestrøm kommune. Det er en bred gruppe mellomledere, som er organisatorisk plassert på ulike nivåer. De er imidlertid kjennetegnet av at de er nærmest de ansatte, driften og tjenestene, det vil si ikke ledere for ledere, men ledere som har den direkte kontakten til medarbeidere, fag og tjenester. Det innebærer at de hadde ansvaret for både daglig drift og operativ endringsledelse i den omfattende endrings -og omstillingsprosessen til Lillestrøm kommune. I masteroppgaven søker vi å forstå mer av hvordan førstelinjelederne opplevde og håndterte prosessen, og deres mestringsstrategier, i omstillingen mot Lillestrøm kommune. For å søke empirisk kunnskap om førstelinjelederes erfaringer og støtte til mestring, forankres det metodologiske rammeverket i et kvalitativt og caseteoretisk bakteppe. Intervjuene med informantene er gjennomført på en semistrukturert måte. Masteroppgaven bygger på Karps organisasjonsteoretiske modell (Karp, 2014). Karp deler organisasjon primært i det han betegner som en uformell og en formell del. Oppgaven har valgt å betegne Karps uformelle del som kultur, og den formelle som struktur, da kultur og struktur er begreper som går igjen i annen organisasjonsteoretisk litteratur (Christensen et al 2015, Jacobsen og Thorsvik 2019). Dette innebærer at kulturbegrepet i lys av Karps modell, er noe annet enn begrepet organisasjonskultur (Bang 2013). Masteroppgaven finner at førstelinjeledernes situasjon i endrings og omstillingsprosessen mot Lillestrøm kommune var preget av sammensatte og komplekse oppgaver, og et betydelig arbeidspress. Det var kulturelle komponenter som representerte størst grad av støtte for førstelinjelederne i prosessen, og ledernes relasjonelle kapasitet var den faktor som flesteparten av informantene i særlig grad trakk frem som støtte til mestring. På samme tid indikerer funnene at støtte gjennom strukturelle forhold som planer, prosedyrer og rutiner var begrenset.
dc.description.abstractLillestrøm municipality was established 01.01.2020 after a merger of the former Fet, Sørum and Skedsmo municipalities. The reorganization of the new municipality was to be understood as a radical organizational change. Lillestrøm municipality has become the country's 9th largest municipality and as of 2. In the fourth quarter of 2022, the municipality has 90,313 inhabitants and over 9,500 employees (Lillestrøm municipality; 2022). The master's thesis aims to seek knowledge about how the leaders, who were closest to the services and thus also the citizens, and the employees, managed and mastered managing services and employees in the extensive change process of forming a new municipality. The process included both creating new services, harmonizing the culture and attend new employees, while at the same time ensuring operations and supporting employees, in the three existing municipalities until 31.12.2019. Our informant group are first-line managers in Lillestrøm municipality. There is a broad group of middle managers, who are organizationally located at different levels. However, they are characterized by the fact that they are closest to the employees, operations and services, i.e. not managers of managers, but managers who have the direct contact with employees, disciplines and services. This means that they were responsible for both daily operations and operational change management in the extensive change and restructuring process of Lillestrøm municipality. In the master's thesis, we seek to understand more about how the first-line managers experienced and handled the process, and their coping strategies, in the transition towards Lillestrøm municipality. In order to seek empirical knowledge about first-line managers' experiences and support for coping, the methodological framework is anchored in a qualitative and case-theoretic backdrop. The interviews with the informants were conducted in a semi-structured manner. The master's thesis is based on Karps organizational theoretical model (Karp, 2014). Karp divides organization primarily into what he describes as an informal and a formal part. The thesis has chosen to describe Karp's informal part as culture, and the formal as structure, as culture and structure are concepts that are common in other organizational theoretical literature (Christensen et al. 2015, Jacobsen and Thorsvik 2019). This means that the concept of culture, in light of Karp's model, is different from the concept of organisational culture (Bang 2013). The master's thesis finds that the situation of first-line managers in the change and restructuring process towards Lillestrøm municipality was characterised by complex and complex tasks, and considerable work pressure. Cultural components represented the greatest degree of support for first-line managers in the process, and the managers' relational capacity was the factor that most of the informants particularly highlighted as support for coping. At the same time, the findings indicate that support through structural factors such as plans, procedures and routines was limited.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFørstelinjeledelse i store kommunale omstillings - og endringsprosesser - En studie av førstelinjelederes situasjon og om endringsledelse i kommunesammenslåingen av Fet, Sørum og Skedsmo kommuner til Lillestrøm kommune 01.01.2020
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel