Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFredrik Johnsen
dc.contributor.authorTorgrim Olsen Størseth
dc.date.accessioned2023-04-24T16:12:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:110525064:31757450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064716
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er seleksjon til utdanning som Joint Tactical Air Controller (JTAC) i det norske Forsvaret. En JTAC er en person som leder kampfly når de leverer våpen i nærheten av egne styrker. Seleksjon handler om å velge. Feil valg kan ha konsekvenser. I arbeidslivet er målet med en seleksjonsprosess å identifisere den eller de som har størst potensiale til å lykkes i jobben. En feil ansettelse kan være svært kostbart og potensielt uheldig for arbeidsmiljøet. I mer operative yrker kan konsekvensene være mye mer alvorlig. Hvorvidt man har rett mann på rett plass, kan være det som skiller mellom suksess og fiasko. Når det dreier seg om bruk av flybomber er det ikke vanskelig å argumentere for viktigheten av at dette ansvaret bør ligge hos en som behersker jobben. Feilbombing kan få katastrofale følger både for sivile og egne styrker. Hensikten med denne oppgaven er å se om det er funn i vitenskapen som tilsier at dagens seleksjonsprosess kan forbedres. Oppgaven har undersøkt om data Forsvaret har samlet inn på kandidatene gjennom sesjon og opptak til annen utdanning i Forsvaret kan nyttiggjøres som en del av seleksjonsprosessen for JTAC-utdanning. Oppgaven er en teoretisk fortolkende casestudie av JTAC-seleksjonskurs. Det teoretiske grunnlaget er hentet fra relevante studier og oppgaver som er skrevet om seleksjon. Dataene som oppgaven benytter kommer fra åpne kilder, Forsvarets interne dokumenter, intervjuer av JTAC-instruktører og seleksjonskandidater, samt registerdata fra Forsvaret for personell som tidligere har gjennomført JTAC-seleksjonskurs. Denne oppgaven har funnet at dagens seleksjonsmodell på en god måte evner å predikere prestasjon under JTAC-utdanning. Hovedfunnet fra analysen av de kvantitative data er at det ikke virker til å være sammenheng mellom General Mental Ability og hvem som består JTAC-seleksjonskurs. Oppgaven har likevel funnet indikasjoner på at andre evnetester kan ha høyere prediktiv validitet. Oppgaven gir også noen anbefalinger til videre forskning som kan bidra til å forbedre seleksjonsprosessen.
dc.description.abstractThe topic of this master’s thesis is selection for Joint Tactical Air Controller (JTAC) education in the Norwegian Armed Forces. A JTAC is a person who guides combat aircraft pilots when delivering weapons near own forces. Selection is about choosing. Wrong choices can have consequences. In business, the aim of a selection process is to identify the person or persons who have the greatest potential for success in the job. A bad choice resulting in hiring the wrong person can be very costly and potentially unfortunate for the work environment. In more operational professions, the consequences can be considerably more serious. Whether you have the right person in the right place can be the difference between success and failure. When it comes to bombs delivered from combat aircraft, it is not difficult to argue the importance that this responsibility should lie with someone who can master the job. Bombing the wrong target can have catastrophic consequences for both civilian and own forces. The purpose of this thesis is to see if there are findings in science that indicate that the selection process can be improved. This thesis has examined whether data the Norwegian Armed Forces has collected on the candidates through previous selection processes can be utilized as part of the selection process for JTAC education. This thesis is a theoretical interpretive case study of the JTAC selection course. The theoretical basis is taken from relevant studies and assignments that have been written about selection. The data this thesis uses comes from open sources, and internal documents that the Norwegian Armed Forces have given access to, interviews with JTAC instructors and selection candidates, as well as registry data of personnel who have previously completed the JTAC selection course. This thesis has found that the current selection model is able to predict performance during JTAC education. The main finding from the analysis of the quantitative data is that there does not seem to be a correlation between scores from General Mental Ability tests and pass/fail in the JTAC selection course. This thesis has nevertheless found indications that other ability tests may have higher predictive validity. This thesis also provides some recommendations for further research that can help improve the selection process.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSeleksjon av kandidater til JTAC-utdanning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel