Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet
Abstract
Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere i dagens skole for å oppnå dette målet om inkludering, og lykkes vi med inkluderingen? Formålet med denne studien er å undersøke hva lærer kan gjøre for å sørge for at alle får den inkluderende skolehverdagen våre elever har krav på. I tillegg forsøker studien å få et innblikk i opplevelsen til lærere om inkluderingsmetodene fungerer i praksis. Problemstillingen på studien er: Hvordan legger lærere til rette for et inkluderende klassemiljø hvor barn med kognitiv funksjonsnedsettelse blir ivaretatt?
I studien er et utvalg av tidligere forskning om inkludering lagt til grunn. Begrepet klassemiljø blir forstått ut ifra en forståelse av begrepene et inkluderende læringsmiljø. Videre blir Roger Slees kritikk av inkluderingsbegrepet grunnleggende. Studien er en kvalitativ undersøkelse, med intervju som metode. I studien er det gjennomført fem intervju, ved to ulike skoler. Hvert intervju hadde en varighet på et sted mellom 40 og 60 minutter. En tematisk analyse av svarene fra intervjuene er det som blir gjort i studien, og presentert i resultatdelen.
Informantene beskriver en hverdag hvor det er vanskelig å sette fingeren på en spesifikk metode som fungerer i enhver situasjon. Kommunikasjon mellom lærere, elever og foreldre blir beskrevet som en slags metode. Denne metoden blir brukt til å finne de beste metodene for hver enkelt elev, i de ulike situasjonene. Informantene beskriver også en rekke konkrete situasjoner hvor kommunikasjon kan være den løsende faktoren for å løse situasjoner på best mulig måte. I tillegg beskrives en rekke ulemper med inkluderingen slik den blir fremstilt i dag.
Videre drøftes resultatene opp mot David Mitchells formel for inkludering, i tillegg til kritikk av inkluderingsbegrepet skrevet av Roger Slee. Funnene i undersøkelsen viser at inkluderingen ikke ser ut til å nå sitt fulle potensial ut ifra de faktorer som skal til for å ha et inkluderende klassemiljø. Likevel ser vi at fokuset ligger på å skape et inkluderende klassemiljø hos informantene, de mangler bare de konkrete løsningene for å skape det inkluderende felleskapet i sin helhet. The concept of inclusion is quite prominent in today's schools. The term is often described as a goal, in various documents for regulating school practices. However, inclusion can also be extra challenging for children with cognitive impairments. What can teachers do in contemporary schools to achieve the goals of inclusion, and are they successful with inclusion? This study aims to investigate ways and steps teachers can take to guarantee that every student is given fair opportunities and assistance in their educational journey. Additionally, I am attempting to gain a deeper understanding of the experiences of teachers, with the aim of identifying practical strategies that can be used to promote inclusion in schools. The main research question presented by this study is: How do schoolteachers effectively cultivate learning environment that are inclusive and responsive to the needs of children with cognitive impairments?
The study is based on a selection of previous research on inclusion. Learning environment is understood from the concepts of the term of an inclusive learning environment. Furthermore, Roger Slee´s criticism of inclusion becomes fundamental. The study is a qualitative inquiry, using interviews as a research method. Five interviews were conducted at two different schools. Each interview lasted somewhere between 40 and 60 minutes. A thematic analysis approach was applied to the data, and then presented in the findings section.
During the interviews the participants describe everyday life where it is difficult to identify a specific method that works in every situation. Communication with teachers, students and parents has been used to determine methods for inclusion appropriate in different school contexts. The participants also describe several specific situations where communication can be the decisive factor in resolving situations in the best possible way. Additionally, a few disadvantages with inclusion as it is presented today are described.
Furthermore, the results are being discussed using David Mitchell's framework of inclusion, in addition to criticism of the concept of inclusion suggested by Roger Slee. The Research findings indicate that inclusion does not seem to reach its full potential based on the factors that are needed to build inclusive learning environments. It is evident that the participants prioritize the establishment of an inclusive environment. However, the specific measures required to actualize their goals are currently absent.