Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
Abstract
Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar i stor grad for seg Peder Haugs (2014) forståelse av inkluderingsbegrepet ved å se på de fire elementene: fellesskap, deltakelse, medvirkning og utbytte. Disse fire elementene vil være gjennomgående i hele oppgaven og var i stor grad utgangspunktet i utarbeidelsen av intervjuguiden. Gjennom å intervjue fem kroppsøvingslærere på 4.-10.trinn vil oppgaven besvare følgende problemstilling. «Hvordan jobber kroppsøvingslærere for å realisere inkludering i den ordinære undervisningen?». I tillegg til dette vil de to følgende forsknigsspørsmålene besvares: I) Hvordan forstår kroppsøvingslærere inkluderingsprinsippet, spesielt i forhold til inkludering av elever med særskilte behov eller rett til spesialundervisning?II) Hvordan jobber kroppsøvingslærere for å skape inkluderende undervisning for alle? Og hvilke konkrete tiltak gjør lærerne for å inkludere elever med særskilte behov eller rett på spesialundervisning i den ordinære undervisningen?
Inkludering er ikke et lovfestet begrep, men er likevel en sentral tematikk i skolen og det legges frem både i Meld.St.6 (2019-2020) og Meld. St. 21 (2020-2021). Den overordnede delen av læreplanen fokuserer også på inkludering som et viktig prinsipp i skolen. Læreplanen i kroppsøving legger i kompetansemålene vekt på inkludering som en del av faget, da spesielt på ungdomstrinnet.
Tidligere forskning viser til at skolen må arbeide for å styrke kompetansen til lærere, og at inkludering gjelder for alle elever, uavhengig om de har særskilte behov eller ikke. Teorien vil knyttes til de fire elementene fellesskap, deltakelse, medvirkning og utbytte, samt inkludering opp mot kroppsøvingsfaget, inkludering og tilpasset opplæring og inkludering av elever med særskilte behov eller rett til spesialundervisning. Gjennom kroppsøvingsfagets egenart har man mulighet til å legge opp en undervisning som styrker den faglige, sosiale og psykiske inkludering, og dermed skape et godt inkluderende fellesskap hvor alle elever er deltakende.
I resultatene kommer det fram at lærerne har noen ulike måter å løse realiseringen av inkludering i kroppsøving. Kroppsøvingslærerne har en relativt samlet forståelse av inkluderingsbegrepet, og viser til at inkludering i sin helhet handler om at alle elever skal føle seg som en del av fellesskapet og ha mulighet til å delta på lik linje med sine medelever uansett behov. Det viser seg dog at det er ulikt hvor mye lærerne tenker over hvordan elever med særskilte behov skal ta del i den ordinære undervisningen. Noe som er gjennomgående for alle lærerne som ble intervjuet, er at de er svært opptatt av å skape gode og trygge fellesskap hvor alle elever føler seg sett, hørt og ivaretatt.
Alle kroppsøvingslærerne viser også til viktigheten av undervisning som er bygget en god tilpasset opplæring. Samarbeidsaktiviteter legges frem som sentrale i inkluderingsarbeidet, og et par av lærerne nevner at alle elever i en slik forbindelse får muligheten til å bidra med noe ut ifra sine forutsetninger. I tillegg til disse tingene snakker kroppsøvingslærerne om at det er viktig å hekte på ekstra ressurser som fagarbeidere og spesialpedagoger der det trengs og å legge opp en undervisning som fører til livslang bevegelsesglede. The purpose of this thesis is to look at how teachers of physical education work with inclusion in school. Furthermore, the thesis will focus on pupils with special needs and the inclusion of this group in physical education. The assignment largely deals with Peder Haug's (2014) understanding of the concept of inclusion by looking at the four elements: community, participation, contribution and learning outcomes. These four elements will be consistent throughout the thesis and were largely the starting point in the preparation of the interview guide. By interviewing five physical education teachers at grades 4-10, the thesis will answer the following question."How do physical education teachers work to realize inclusion in regard to teaching?".In addition to this, the following two sub-questions will be in answered: I) How do physical education teachers understand the principle of inclusion, especially in relation to the inclusion of pupils with special needs or the right to special education?II) How do physical education teachers work to create inclusive teaching for all pupils? And what concrete measures do teachers take to include pupils with special needs or the right to special education?
Inclusion is not a statutory term but is nevertheless a central theme in the school and it is presented in both Meld.St.6 (2019-2020) and Meld. St. 21 (2020-2021). The overall part of the curriculum also focuses on inclusion as an important principle in school. The curriculum in physical education emphasizes inclusion as part of the subject, especially in secondary school.
Previous research shows that the school must work to strengthen the competence of teachers, and that inclusion applies to all pupils, regardless of whether they have special needs or not. The theory will be linked to the four elements community, participation, contribution and learning outcomes, as well as inclusion towards physical education, inclusion and adapted education and inclusion of pupils with special needs or the right to special education. Through the unique nature of the physical education subject, you have the opportunity to set up teaching that strengthens academic, social and psychological inclusion, and thus create a well-inclusive community where all pupils are participants.
The findings indicate that the teachers have different ways of solving the realization of inclusion in physical education. The physical education teachers' understanding of inclusion is largely congruent, and they say that, regardless of need, inclusion as a whole involves ensuring that all students feel like members of the community and giving them the chance to participate equally with their classmates. However, it appears that the viewpoints of the teachers on how special needs students should participate in ordinary classes vary.
All the PE teachers who participated in the interviews shared the same desire for creating positive relationships and safe environments where all pupils are heard, seen, and looked after. All of the teachers emphasize the importance of teaching that is based on valid personalized education. The inclusion work emphasizes tasks that are collaborative, and some of the teachers point out that each pupil in a situation like this has the opportunity to contribute something based on their own unique prerequisites. In addition to these issues, the physical education teachers discuss how crucial it is to build up teaching that fosters a lifetime's worth of enjoyment of movement as well as the use of additional resources like expert employees and special educators when necessary.