Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFinberg Norstad Wenche
dc.date.accessioned2023-06-17T16:10:22Z
dc.date.available2023-06-17T16:10:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:147999575:92360968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071895
dc.description.abstractNorsk Sammendrag Hensikten med dette prosjektet har vært å løfte frem et forskningsfelt som det forskes lite på i samfunnet. Det poengteres i Meld. St. 6 (2019-2020, s. 53) og i tidligere forskning (Faldet & Nes, 2021) at det er behov for mer forskning på fagfeltet som omhandler sårbare barn. Gjennom kvalitative intervjuer av fire pedagoger har jeg utforsket hvilken oppfatning og erfaringer de har med sårbare barn i skolen. Hensikten er at pedagogene skal løfte frem de sårbare barnas stemmer ved å trekke frem hva som er best for at de skal kunne lære og utvikle seg til og bli gode samfunnsborgere. Pedagogene som deltok i prosjektet har studiepoeng i spesialpedagogikk, noe som var en forutsetning for å kunne delta. Deres bakgrunn var ulik med tanke på erfaring og kompetanse. Prosjektets overordnede problemstilling er «Hvordan erfarer pedagogen ivaretakelse av sårbare elever, og hvordan jobber skolen for å møte disse elevene?» Beskrivelsen til de fire pedagogene viser at det å være et sårbart barn et stort og vidt fagfelt. Dette viser også tidligere forskningen til Faldet & Nes (2021) hvor de trekker frem forskjellige grupper av sårbare barn. Det vises i oppgaven til relasjoners betydning mellom pedagog og elev og mellom elever, men også betydningen om relasjon til foresatte. Det løftes frem elevenes medvirkning, tidlig innsats som prinsipp, hvor tilpasset opplæring er sentralt, viktigheten med en anerkjennende pedagogikk hvor andre læringsarenaer som uteskole blir også presentert. Oppgaven belyser hva som er sentralt for at de sårbare barna skal kunne få en opplæring etter deres evner, forutsetninger og behov.
dc.description.abstractAbstract The purpose of this project has been to highlight a field of research on which there is little research in the community. It is pointed out in White paper (Meld.St. 6 2019-2020, p. 53) and in previous research (Faldet & Nes, 2021) that there is a need for further research in the field that deals with vulnerable children. Through qualitative interviews with four pedagogues, I have explored what perception and experiences they have with vulnerable children in school. The purpose is for the educators to make visible the voices of the vulnerable children by highlighting what is best, so that they can learn to develop and become good citizens. The pedagogues who participated in the project have credits in special pedagogy, which was a prerequisite for being able to participate. Their backgrounds were different in terms of experience and competence. The project's overarching problem formulation is "How does the pedagogue experience caring for vulnerable pupils, and how does the school work to meet these pupils?" The description from the four pedagogues shows that being a vulnerable child is a large and wide professional field. This is also shown in earlier research by Faldet & Nes (2021), where it is highlighted different groups of vulnerable children. The master's thesis shows the importance of relationships between teacher and student, and between students, but also the importance of relationships to parents. Pupils' participation, early intervention as a principle, where adapted education is central, the importance of an appreciative pedagogy where other learning arenas such as outdoor schools are presented are highlighted. The master's thesis illuminates what is central, so that the vulnerable children can receive an education according to their abilities, prerequisites and needs.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvis jeg ser dem og bryr meg, så vil de trives, og da kommer det faglige etter hvert
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel