Barnelitteratur som vilkår for tenkning: En studie av muligheter for underliggjøring i barnelitteraturen
Abstract
Dette er en masteravhandling skrevet innenfor studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk, med fordypning i norsk. Avhandlingen har en litteraturteoretisk forankring, og dreier seg om barnelitteratur. Viktor B. Sjklovskijs begrep ‘underliggjøring’ står sentralt i oppgaven, og problemstillingen lyder: Hvordan kan de ulike tekstverdenene i Alle mine venner er vampyrer, Alma Freng og solfangerne og Drakeguten åpne for fremmedhet og gjenkjennelse gjennom underliggjøring hos en barneleser? For å besvare ulike aspekter ved problemstillingen stilles følgende forskningsspørsmål: 1) Påvirker tekstverdenenes grad av fantastikk muligheter for underliggjøring? 2) Hvilke gjenkjennelige og fremmede elementer finnes i de ulike tekstverdenene, og hvordan virker disse sammen gjennom underliggjøring?3) Hvordan kolliderer forskjellige verdier i de ulike tekstverdenene og åpner for diskusjon rundt etiske dilemmaer?I analysen av de tre tekstverdenene undersøker jeg grad av fantastikk for å utfordre sjangerens grenseoppganger. Jeg undersøker hvordan tekstverdenene har elementer som er gjenkjennelige fra verden utenfor teksten, og hvordan disse spiller sammen med fremmede elementer gjennom underliggjøring. Jeg peker på hvordan de fremmede elementene både kan ha en magisk og realistisk karakter, men at fremmedhet er viktig for underliggjøring. Gjennom å følge teoretiske perspektiver fra Sjklovskij (2003), Kittang (1975;2001;2009) og Løgstrup (1974;1976;2010) reflekterer jeg over hvordan tekstverdenene kan gi rom for å studere menneskelig handling. Ved å undersøke hvordan ulike verdier kolliderer i de ulike tekstverdenene, reflekterer jeg over hvordan tekstene som vilkår for tenkning kan åpne opp for diskusjon rundt etiske dilemmaer. This master thesis is written within the study program Master in the culture and language subjects didactics with specialization in Norwegian. The thesis has a literature theoretic approach and revolves around children’s literature. Viktor B. Sjklovskij’s term ‘estrangement’ is important in this thesis, and the topic question is: How can the different text worlds in Alle mine venner er vampyrer, Alma Freng og solfangerne and Drakeguten open to strangeness and recognition for a child reader through estrangement? To answer the different aspects of the topic question, I have used these science questions as a basis: 1) Does the text worlds’ grade of fantasy affect the possibilities for estrangement? 2) Which recognizable and strange features exist in the different text worlds, and how does these affect each other through estrangement? 3) How do different values collide in the different text worlds and open for discussions about ethical dilemmas? Through the analysis I investigate the grade of fantasy to challenge the genre limits. I investigate how the text worlds have elements similar to the world outside the texts, and how these cope together with strange elements through estrangement. I point out how these strange elements both can be magical and realistic, but strangeness is important for estrangement. By following the theoretical perspectives of Sjklovskij (2003), Kittang (1975;2001;2009) and Løgstrup (1974;1976;2010), I reflect on how the text worlds can be a room for studying human actions. By investigating how different values collide in the different text worlds, I reflect on how the texts as conditions for thinking can open for discussions about ethical dilemmas.