dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Halvorsen, June Elvebakk | |
dc.date.accessioned | 2023-06-21T16:10:25Z | |
dc.date.available | 2023-06-21T16:10:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:147999575:98275171 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3072502 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elevers læringshemmende atferd, og lærerens tilbakemeldinger, viser seg i klasserommet og i undervisning ute. Studien baserer seg på en kvalitativ metode og hermeneutisk tilnærming. Den inkluderer observasjoner i klasserommet og ved uteskole, samt intervjuer med klassens lærer og en ekstern lærer som har erfaring med uteskole. Albert Banduras sosial-kognitiv teori (1986;1997) ble brukt som rammeverk, i tillegg til observasjonslæring, agent i eget liv, mestringsforventning, selvregulering og motivasjon. De teoretiske perspektivene har blitt anvendt i en helhetlig sammenheng for å kunne belyse ulike aspekter av elevers læringshemmende atferd, og lærerens tilbakemeldinger, i klasserommet og i undervisning ute.
Formålet er å undersøke læringshemmende atferd i en hel klasse med fokus på hvordan denne typen atferd kan oppstå både i klasserom og ved uteskole. Studien har ikke undersøkt bakgrunnsfaktorer eller årsaker til læringshemmende atferd, men har hatt fokus på å utforske mulige forståelser av rammer og situasjoner der atferden kan oppstå. I tillegg har studiet undersøkt hvordan ulike undervisningsmiljøer, som klasserom og uteskole, kan påvirke lærerens oppmerksomhet og tilbakemeldinger til elevene. Gjennom analysen av funnene fra observasjonene og intervjuene, og med bakgrunn i den teoretiske forankringen, har det blitt diskutert hvordan elevers læringshemmende atferd kan komme til uttrykk, og hvordan læreren gir tilbakemeldinger både i klasserommet og ved uteskole.
Hovedfunnene kan tyde på at det er noe mer læringshemmende atferd i klasserommet sammenlignet med uteskole. Klasserommet er preget av struktur og mer stillesittende oppgaver, mens uteskole ofte involverer fysisk aktivitet og samarbeid. Uteskole gir elevene mer bevegelsesfrihet, som kan være en mulig forklaring på studiens funn. Resultatene viser forskjeller i lærerens tilbakemeldingspraksis i klasserommet og ved uteskole. Læreren gir mindre korrigerende feedback i uteskole, men det blir generelt sett gitt færre tilbakemeldinger sammenlignet med i klasserommet. Til gjengjeld blir det gitt flere spesifikke og positive tilbakemeldinger ute.
Nøkkelord: Tilpasset opplæring, læringshemmende atferd, tilbakemeldinger og uteskole. | |
dc.description.abstract | Abstract
This master's thesis examines how pupils´ obstructive learning behavior and teacher feedback can be expressed in classrooms and during outdoor education. The study is based on qualitative methodology and a hermeneutic approach. It includes observations in the classroom and during outdoor education, as well as interviews with the class teacher and an external teacher. Albert Bandura's social cognitive theory (1986; 1997) is used as a framework, including observational learning, human agency, self-efficacy, self-regulation, and motivation. These theoretical perspectives are applied in a holistic context to illuminate various aspects of pupils´ obstructive learning behavior and teacher feedback in the classroom and during outdoor education.
The aim is to investigate obstructive learning behavior in an entire class, focusing on how this type of behavior can arise in both the classroom and during outdoor education. The study does not examine background factors or causes of obstructive learning behavior but focus on exploring possible understandings of the contexts and situations in which this behavior can arise. Additionally, the study examines how different teaching environments, such as the classroom and outdoor education, can affect the teacher's attention and feedback to pupils´. Through the analysis of findings from observations and interviews, and based on the theoretical foundation, the thesis discusses how pupils´ obstructive learning behavior can be expressed and how teachers give feedback in both the classroom and during outdoor education.
The main findings suggest that there is slightly more obstructive learning behavior in the classroom compared to outdoor education. The classroom is characterized by structure and inactive tasks, while outdoor education often involves physical activity and collaboration, thus giving pupils´ more freedom of movement, which may be a possible cause for these findings. The results show differences in teacher feedback practices in the classroom and during outdoor education. The teacher gives fewer corrective feedbacks during outdoor education, but there is generally less feedback given compared to the classroom. In return, more specific and positive feedback is given during outdoor education.
Keywords: Adaptive education, obstructive learning behavior, feedback and outdoor education. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Hvordan vises elevers læringshemmende atferd,
og hvordan gir læreren tilbakemeldinger, i
klasseromsundervisning sammenlignet med uteskole? | |
dc.type | Master thesis | |