«Elever som benytter seg av ASK: Hvordan ivaretar den offentlige skolen og privatskolenskolen barnets rett til å bli inkludert og anerkjent i skolens faglige og sosiale miljø.».
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn og formålValg av tema bunner i en nysgjerrighet og interesse på hvordan skolesystemet arbeider for at alle elever skal bli inkludert og anerkjent. Barnekonvensjonen (1989, artikkel 12) sier at alle elever har rett til å få frem sine synspunkter. Opplæringsloven (1998) sier at elever skal få faglig utbytte av undervisningen og at alle elever har rett til vurdering. Samtidig skal alle elever ha rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse og trivsel. Spørsmålene her er hvordan arbeider skolesystemet for at elever som er avhengig av en annen kommunikasjonsform opplever faglig og sosial inkludering. Dette skildres i lys av spesialpedagogiske tilnærminger, samt Honneth og Schibbye sine teorier om anerkjennelse.
ProblemstillingOppgaven tar for seg temaene inkludering og anerkjennelse av elever som benytter seg av alternativ og supplerende kommunikasjon og problemstillingen lyder slik:«Elever som benytter seg av ASK: Hvordan ivaretar den offentlige skolen og privatskolen barnets rett til å bli inkludert og anerkjent i skolens faglige og sosiale miljø?».
MetodeMetoden for datainnsamling er kvalitativ metode i form av intervju med informanter som arbeider som spesialpedagoger i skole eller direktorat. Det ble gjennomført intervju med tre informanter, hvorav to av informantene arbeidet på skole og en arbeidet i et direktorat. Informantene som besvarte intervjuet deltok frivillig, og alle hadde erfaring med arbeid med elever som benytter seg av alternativ og supplerende kommunikasjon.
ResultaterOppgavens funn viser at det er variasjoner i hvordan spesialpedagogene definerer inkludering og anerkjennelse. Funnene kommer frem til flere måter på hvordan skolesystemet arbeider for inkludering og anerkjennelse av elevgruppen. Blant annet har skolesystemet har flere lover de må forholde seg til som kan knyttes mot faglig og sosial inkludering av elever som benytter seg av alternativ og supplerende kommunikasjon. Spesialpedagogene hadde også forskjellige uttalelser om hvordan de jobbet med faglig og sosial inkludering av elevgruppen. Det nevnes organisering av spesialundervisning, samt gjennomførelse obligatoriske prøver og retten til vurdering. Informantene nevner også flere faktorer knyttet til elevenes sosiale tilhørighet. Resultatene viser at elevene som benytter seg av alternativ og supplerende kommunikasjon ofte har en trygghetsperson som hjelper det i å delta på aktiviteter med andre elever, og viktigheten bak at kommunikasjonsformene blir jobbet med i storklassene. Samtidig oppdages det et behov for at det blir et økt søkelys mot alternativ og supplerende kommunikasjon, både i form av økt kunnskap gjennom utdanning, kurs og etterutdanning, samt gjennom at språkformen blir anerkjent og implementert i Språkloven (2021). Abstract
The background and purposeThe choice of this project’s theme is bases on a curiosity and interest in how the school system works to ensure that all students are included and recognized. Convention on the Rights of the Child (1989, article 12) states that all students have the right to express their views. The Norwegian Education Act (1998) states that student must benefit academically from the teaching and that all students have the right to assessment. At the same time, all students must have the right to a safe and good school environment that promotes health and well-being. The question here is how the school system works so that students who are dependent on another form of communication experience academic and social inclusion. This is depicted in the light of special educational approaches, as well as Honneth’s and Schibbye’s theories on recognition.
The research questionThis research project deals with the topics of inclusion and recognition of students who use alternative and supplementary communication, and the research question reads as follows:
“Students who make us of AAC: How do the public school and private school safeguard the child’s right to be included and recognized in the school’s academic and social environment?”
MethodThe method for data collection is a qualitative method in the form of interviews with informants who work as special education teachers in schools and directorates. Interviews were conducted with three informants, of which two of the informants worked at a school and one worked in a directorate. The informants participated voluntarily, and all had experience of working with students who use augmentative and alternative communication.
ResultsThe findings of this project show that there are variations in how the special education teachers define inclusion and recognition. The findings reveal seve ral ways in which the school system works for inclusion and recognition of the mentioned student group. Among other things, the school system has several laws they must comply with which can be linked to the academic and social inclusion of students who use augmentative and alternative communication. The special education teachers also had different statements about how they worked with the academic and social inclusion of the mentioned student group. They mention the organization of special education, as well at the implementation of compulsory test and the right to assessment. The informants also mention several factors related to the pupils’ social belonging. The results show that students who use augmentative and alternative communication often have a person they feel safe with who helps them participate in activities with other students, and the importance behind teaching other forms of communication with the other students. The results now show an increased need of knowledge through education, courses and continuing education, as well through the language form being recognized and implemented in the Norwegian Language Law (2021).