Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPettersen, Stene Marita.
dc.date.accessioned2023-06-27T16:10:37Z
dc.date.available2023-06-27T16:10:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:147848404:99823879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073704
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser? Formålet med masteroppgaven er å løfte frem og drøfte de fagansattes perspektiver og erfaringer ved å undervise studenter med funksjonsnedsettelser. Hvilke muligheter og begrensinger har de erfaringer med i undervisningsrollen og hvilken forståelse har de om funksjonsnedsettelser og universell utforming. Det er mange ulike lover og retningslinjer som skole og fagansatt må forholde seg til. Derfor er det interessant å undersøke hva et utvalg fagansatte ved fagskolen erfarer når de undervise studenter med funksjonsnedsettelser. Problemstillingen har blitt undersøkt med en kvalitativ tilnærming, hvor tre lærere innenfor fagskolen har blitt intervjuet. Teoriene forankrer oppgaven i Vygotskys læringsteorier sett i lys av Haug sin inkluderingsperspektiv. Samt ulike perspektiver på begrepet funksjonsnedsettelser og universell utforming for studenter med funksjonsnedsettelser. Oppgaven har et induktivt preg på grunn av analysen og de fagansattes erfaringer som danner grunnlag for hvilke kategorier som drøftes, samt tidligere teori og forskning. Dette drøftes opp imot oppgavens teoretiske forankring som er konsentrert om problemstillingens hovedpilarer; fagansattes erfaring og studenter med funksjonsnedsettelser. Funnene viser at de intervjuede fagansatte har ulike oppfatninger og perspektiver på hva funksjonsnedsettelser og universell utforming innebærer. Dette fører til at de har ulike erfaringer med å undervise og tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelser. På bakgrunn av analysen av datamaterialet, er det etablert en hovedkategori som de fagansatte i intervjuene knyttet til alle de nevnte kategoriene. Det er hvilke muligheter og begrensinger de erfarer ved å undervise studenter med funksjonsnedsettelser. Kategoriene som er basert på de fagansattes utsagn og erfaringer danner utgangspunkt for oppgavens drøfting. I forlengelsen av dette er det kritisk drøftet hvorvidt skolen som system er tilpasset for at fagansatte skal kunne tilby tilrerettelegging i undervisning for studenter med funksjonsnedsettelser.
dc.description.abstractSummary This master's thesis within the special pedagogic field is about subject staff's experiences of teaching students with disabilities in the vocational school. The topic has been investigated based on the following issue: How do subject staff in the vocational school experience teaching students with disabilities? The purpose of the master's thesis is to highlight and discuss the perspectives and experiences of the professional staff in teaching students with disabilities. What opportunities and limitations do they experience in the teaching role and what understanding do they have about disabilities and universal design. There are many different laws and guidelines that schools and professional staff must comply with. It is therefore interesting to investigate what a selection of subject staff at the vocational school experience when they teach students with disabilities. The issue has been investigated with a qualitative approach, where three teachers within the vocational school have been interviewed. The theories anchor the task in Vygotsky's learning theories seen in the light of Haug's inclusion perspective. As well as different perspectives on the concept of disabilities and universal design for students with disabilities. The assignment has an inductive feel due to the analysis and the experiences of the specialist staff which form the basis for which categories are discussed, as well as previous theory and research. This is discussed against the thesis' theoretical grounding, which is concentrated on the problem's main pillars; professional staff's experience and students with disabilities. The findings show that the interviewed professional staff have different perceptions and perspectives on what disability and universal design entail. This means that they have different experiences of teaching and facilitating students with disabilities. Based on the analysis of the data material, a main category has been established as the professional staff in the interviews linked to all the aforementioned categories. It is what opportunities and limitations they experience when teaching students with disabilities. The categories, which are based on the statements and experiences of the professional staff, form the starting point for the discussion of the thesis. As an extension of this, it has been critically discussed whether the school as a system is adapted so that academic staff can offer adaptations in teaching for students with disabilities.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel