Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHauger, Marte
dc.date.accessioned2023-06-28T16:10:13Z
dc.date.available2023-06-28T16:10:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37403466
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074062
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er bruken av Inn på tunet som alternativ opplæringsarena på ungdomstrinnet. Det er undersøkt hvilket handlingsrom skolen har til å gjennomføre alternativ opplæring og hvilken kunnskap lærere har om regelverket knyttet til alternative opplæringsarenaer. Samt hva som skal til for at samarbeidet mellom skolen og gården skal fungere optimalt. Videre er det undersøkt om den mestringen elevene opplever på den alternative opplæringsarenaen kan overføres videre til skolen, slik at elevene får styrket motivasjon for deltakelse på skolen og i skolearbeidet. Formålet med forskningsprosjektet har vært å få en dypere forståelse i hvordan alternative opplæringsarenaer brukes på ungdomsskolen, og hvordan Inn på tunet kan påvirke motivasjon hos elever. Dette er gjort med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte kan Inn på tunet som alternativ opplæringsarena bidra til elevers mestring og motivasjon? For å besvare problemstillingen er det benyttet en kvalitativ tilnærming og intervju som metode. I alt er fem intervjuer gjennomført, hvor informantene utgjør to tilbydere av Inn på tunet og tre lærere på ungdomstrinnet som benytter eller har benyttet tilbudet for sine elever. Intervjuene fokuserer på samarbeidet mellom skolen og gården, det pedagogiske opplegget på gården, informantenes forståelse av mestringsbegrepet og hvordan elevenes motivasjon har blitt påvirket i etterkant av deltakelse på Inn på tunet. Datamaterialet og analysen tar utgangspunkt i sitater fra informantene med utgangspunkt i nevnte fokusområder. Resultatene viser at elevenes deltakelse på gården bidrar med mange mestringsopplevelser, og det rapporteres også om økt selvtillit og selvfølelse hos samtlige elever. Flere av elevene som får IPT-tilbudet sliter med sosialt samspill og det å forstå sosiale koder, men gjennom aktiviteter på gården trenes de i samarbeid og blir dermed flinkere til å mestre sosiale settinger. Informantene er med dette klare på at tilbudet har en positiv påvirkning på elevenes atferd. Det er imidlertid ikke blitt observert at mestringen på gården overføres til skolen, og lærerne opplever at enkelte elever ikke endret sitt forhold til skolen etter deltakelse i IPT.
dc.description.abstractThe subject for this master´s thesis is the use of Inn på tunet (Green Care) as an alternative education arena in secondary school. It has been investigated what latitude the school has to carry out with alternative education, what knowledge teachers has about the regulations related alternative education arenas and what is needed for cooperation between the school and the farm to function optimally. Furthermore, it has been investigated whether the mastery of the pupil´s experience in the alternative education arena can be transferred to the school, so that the pupils have a stronger motivation to participate in the school and in the schoolwork. The research project´s purpose has been to gain a deeper insight into how alternative education arenas are used in secondary schools today, and how Inn på tunet can contribute to increased motivation for pupils. This has been done based on the following question: How can Inn på tunet as an alternative education arena contribute to students' mastery and motivation? To answer the question, a qualitative approach and interview has been used as a method. A total of five interviews has been conducted, where the informants are two providers of Inn på tunet and three teachers in secondary school who use or have used the offer for their pupils. The interviews focus on the collaboration between the school and the farm, the education system on the farm and the informants' understanding of the concept of mastery and how the pupils' motivation has been affected following participation at the farm. The data material and the analysis are based on quotes from the informants based on the mentioned focus areas. The results show that the students´ participation on the farm contributes to many coping experiences. There are also reports of increased self-confidence and self-esteem among some students. Several pupils who receive the Inn på tunet-offer struggle with social interaction and understanding social codes. However, through activities on the farm, they are being trained in cooperation and thus become better at mastering social settings. The informants are, therefore, clear that the offer positively influences the pupils´ behavior. However, it has not been observed that the mastery on the farm is transferred to the school, and the teachers have experienced that some pupils doesn´t change their relationship with the school after participation in IPT.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleGården som mestringsarena - En kvalitativ studie av "Inn på tunet" som alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel