Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAnne Kristin Blikstad
dc.date.accessioned2023-06-28T16:10:39Z
dc.date.available2023-06-28T16:10:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:147848404:52242926
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074074
dc.description.abstractI denne kvalitative undersøkelsen har jeg hatt interesse av å finne ut hvordan lærerne beskriver sin praksis i gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæringen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan lærerne oppfatter og beskriver praksis og knytte dette til konteksten. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan omtaler og beskriver lærere på 1. trinn sin gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæringen? For å samle inn data har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode og semistrukturert intervju. De empiriske data består av intervjusvarene fra fire lærere som er ansvarlige for gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæring på deres respektive skole. For å foreta analysen har jeg benyttet en ny-hermeneutisk tilnærming hvor jeg gikk inn i fortolkningsprosessen med min egen forforståelse for deretter forsøke å forstå teksten, konteksten, og det informanten formidler (Hjardemaal & Kleven, 2021). Det teoretiske grunnlaget for oppgaven, omhandler Teori om praksisarkitekturer (Kemmis et al., 2014). Dette er en teori som beskriver alle elementer som påvirker gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæringen, og en teoretisk modell for å kunne analysere og identifisere hva som eventuelt hindrer og støtter praksis i utdanning. Vesentlig er også teori og nyere forskning knyttet til gjennomføringen av undervisningen, som inkluderer metoder og strategier for å kunne lese og det å kunne skrive. Kartleggingen danner utgangspunktet for hva eleven mestrer og er et grunnlag for planlegging og evaluering av undervisningen (Michaelsen & Palm, 2021). Hva og hvordan man kartlegger, kommer frem i studien. Tilpasset opplæring er ikke lovregulert, men et viktig prinsipp i styringsdokumentene og som kan knyttes til gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæring (Michaelsen & Palm, 2021). Konteksten, som inkluderer lovverk og nasjonale styringsdokumenter, rammeverket for grunnleggende ferdigheter og læreplanen i norsk beskrives grundig fordi det er det som danner grunnlaget for hva og hvordan undervisningen gjennomføres (Opplæringsloven, 1998). Oppgaven håper jeg kan være et bidrag som avdekker et behov for en mer definert gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæring. Sett ut i fra et forskningsperspektiv vil en mer grundigere plan for gjennomføring av begynneropplæringen vært av stor betydning.
dc.description.abstractIn this qualitative research, I have been interested to find out, how teachers describe their practice in the implementation of the early reading and writing training. The purpose of the assignment is to gain insight into how the teachers perceive and describe practice, linked to its context. My research question is as follows: How do teachers describe their implementation of the initial reading and writing training? I have used a qualitative research method and to collect the empyreal data I used a semi-structured interview. The empirical data consists of the interview responses from four teachers who are responsible for the implementation of the beginning reading and writing training at their respective schools. As a method in the analysis, I used a new-hermeneutic approach, and entered the interpretation process with my own pre-understanding and then understood the text, the context and what the informant conveys (Hjardemaal & Kleven, 2021). The theoretical basis for the thesis deals with Theory of practice architectures (Kemmis et al., 2014). This is a theory that describes the different elements that influence the implementation of the initial reading and writing training, and a theoretical model to be able to analyze and identify what possibly hinders and support practice in education. Also essential is theory and recent research linked to the implementation of the teaching which includes methods and strategies for being able to read and being able to write. The mapping, form the starting point for what the student has mastered, and the basis for planning an evaluating teaching (Michaelsen & Palm, 2021). What and how to map comes out in the study. Adapted training is not regulated by law, but an important principle in the governing documents and which can be linked to the implementation of initial reading and writing training (Michaelsen & Palm, 2018). The context, which includes legislation, and the national governing documents, the framework for basic skills and the curriculum in Norwegian, is described in detail because it forms the basis for what an how the teaching is carried out (Opplæringsloven, 1998). I hope this assignment is a contribution that reveals a need for a more defined initial reading and writing training. From a research point of view, a more specific basis for the implementation of the initial training would be of great importance.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan beskriver lærere sin gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel