Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorDaush, Salam
dc.date.accessioned2023-06-29T16:10:28Z
dc.date.available2023-06-29T16:10:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136492602:71395106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074443
dc.description.abstractSammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik at den undersøkes empirisk, med utgangspunkt i konkretisering og evne til gå fra teori til et operativt nivå (Jacobsen, 2021, s. 71). Før jeg utformet en slik problemstilling, var jeg mer i søket etter hva som kan og vil interessere meg innen spesialpedagogikk og mer konkret, hvordan elever opplever den organisatoriske differensieringen og overgangene fra ordinær til spesialundervisning. Hvis elevene jeg intervjuet var i stand til å uttrykke seg og vise sin virkelighetsoppfatning, hvorfor og hvordan kunne de være i stand til å vise sine erfaringer. Min interesse ledet meg mot et fenomenologisk vitenskapsperspektiv, der enkelt elevens erfaringer ER utgangspunktet. Videre ble interessen til en problemstilling som ville ta fatt i hvordan elever erfarer og opplever å tas ut av ordinær undervisning, samt opplevelse av organisering i differensierte grupper: Hvordan opplever elever den organiserte differensieringen og overgangene fra ordinær til spesialundervisning? I denne konteksten vil det være elevenes følelse av spesialundervisningens organisering og dens konsekvens for deres sosiale status og selvbilde. Deres virkelighetsoppfatning er viktigere enn ønsket om å generalisere en sannhet, dermed var jeg i retning et kvalitativt intervju, semistrukturert, med håp om åpenhet og trygghet rundt en gruppe som antas som utsatt. En intervjuguide var utformet etter jeg så for meg hvordan jeg skulle analysere intervjuet. En observasjonsguide ble utformet etter jeg så for meg hvordan jeg skulle bruke eventuelle data fra det jeg ville se. Underliggende ligger lysten og nysgjerrigheten for hva som oppstår i det sosiale rom når elevene tas ut, i form av blikk, kroppsspråk, tilbakemeldinger, signaler og kommentarer fra andre elever og hvordan elever som tas ut internaliserer dette og påvirkes. Det vil også være stor interesse og rom for elevers erfaringer og opplevelser av dette fenomenet, da elever responderer ulikt organisering av spesialundervisningen. Oppgaven vil være rettet mot elevers opplevelse av spesialundervisningens organisering og hvilke konsekvenser som kan følge med.
dc.description.abstractAbstract Any research starts with interest and commitment to a defined topic and field that originates from a question we want to find out more about or learn more about. Furthermore, the issue is designed so that it is researched empirically, starting from concretization and the ability to go from theory to an operational level (Jacobsen, 2021, p. 71). Before I designed such an issue, I was more in the search for what can and will interest me in special pedagogy and more concretely, how students experience the organizational differentiation and transitions from ordinary to special education. If the students I interviewed were able to express themselves and show their perception of reality, why and how could they be able to show their experiences. My interest led me towards a phenomenological science perspective, where the student's experiences ARE the starting point. Furthermore, the interest became an issue that would address how pupils experience being taken out of ordinary class, as well as the experience of organization in differentiated groups: How do pupils experience the organized differentiation and the transitions from ordinary class to special education? In this context, it will be the students' feeling about the organization of special education and its consequences for their social status and self-image. Their perception of reality is more important than the desire to generalize a truth, thus I was in the direction of a qualitative interview, semi-structured, with the hope of openness and safety around a group that is believed to be vulnerable. An interview guide was designed after I imagined how I would analyze the interview. An observation guide was designed after I envisioned how I would use any data from what I wanted to see. Underlying is the desire and curiosity for what occurs in the social space when students are taken out, in the form of looks, body language, feedback, signals and comments from other students and how students who are taken out internalize this and are influenced. There will also be great interest and room for pupils' experiences of this phenomenon, as pupils respond differently to the organization of special education. The task will be aimed at pupils' experience of the organization of special education and the consequences that may follow.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleElevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel