Hvordan omtaler læreverk i KRLE menneskerettigheter?
Abstract
Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan to ulike læreverk i KRLE-faget for ungdomstrinnet tar for seg menneskerettigheter, og hvordan menneskerettighetene blir eksemplifisert for elevene. Gjennom problemstillingen: «Hvordan omtaler læreverk i KRLE menneskerettigheter, og hvordan blir menneskerettigheter eksemplifisert for elever på ungdomstrinnet?», har fokuset vært å se på hvordan de to ulike læreverkene forholder seg til gjeldende lovverk og gjeldende læreplanverk. Jeg har også sett på hvordan læreverkene forholder seg til etablerte måter å undervise i tematikken menneskerettigheter
Oppgavens teoretiske grunnlag tar for seg korte beskrivelser av fysiske og digitale lærebøker, samt forholdet mellom lærer og lærebok. Oppgaven går også grundig gjennom menneskerettighetsundervisning.
Masteroppgavens hovedfunn er at begge læreverkene jeg har arbeidet med retter oppmerksomheten mot at elevene skal utvikle holdninger og verdier som er i tråd med de holdningene og verdiene som er fremhevet i opplærings formålsparagraf. Den tematiske analysen viser at det er stor forskjell på hvordan de to læreverkene formidler tematikken menneskerettigheter til elevene. Et annet funn er at læreverkene tilbyr en del av det menneskerettighetsundervisning handler om, men mye er opp til læreren. Title: How are human rights addressed in religious education textbooks?
The theme of this master`s thesis is to investigate how two different textbooks in the Norwegian subject of KRLE for secondary school students address human rights, and how these rights are exemplified for students. Through the research question: “How do KRLE textbooks address human rights, and how are human rights exemplified for secondary school students?”, the focus has been on examining how the two textbooks adhere to current laws and curriculum requirements, as well as established methods of teaching about human rights.
The theoretical framework of the thesis provides brief description of physical and digital textbooks, as well as the relationship between the teacher and textbook. The thesis also provides a detailed analysis of human rights education.
The main finding of the thesis is that both textbooks have a common objective of developing attitudes and values in students that align with those highlighted in the objectives clause in the Educational Act. The thematic analysis reveals significant differences in how the two textbooks convey the theme of human rights to students. Another finding is that while the textbooks offer some aspects of what human rights education entails, much is left up to the teacher.